[scheikunde] pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] pH berekenen

Hallo allemaal,

Ik heb een lastig vraagstuk waar ik niet uit kan komen.

Ik vind het namelijk moeilijk om de pH te berekenen van meerder oplossingen door elkaar. Hier komt ie:



Bereken de pH na samenvoegen van 20,00 mL 0,0200 M zoutzuur en 30,00 mL kaliloog met een pH van 11,7 en 50,00 mL water.


Ik heb zelf natuurlijk al een poging gedaan:

Zoutzuur = HCl + H2O (l) --> Cl¯ (aq) + H3O+ (aq)

verhouding = 1:1:1:1

kruistabel:

mol 0,02 x x = 1 mol zoutzuur dus 1 mol H3O+

L 1 0,02

kaliloog: pH = 11,7

pOH = 14 - 11,7 = 2,3

[OH-] = 10^-pOH = 10^-2,3 = 5,0 * 10^-3 mol OH- in 30 mL kaliloog


Hier loop ik vast, want ik weet niet wat ik met dat water moet doen..

moet ik dan iets doen met pH = 7???

Ik weet ook niet of mijn berekeningen kloppen...

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Alvast heel erg bedankt!! :)

Berichten: 16

Re: [scheikunde] pH berekenen

edit: ik heb deze vraag al een keer eerder ingevoerd kom ik net achter. Mijn excuses!!

Ik weet nu alleen niet hoe ik dit topic moet verwijderen....?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH berekenen

Je krijgt uit je berekening een resterend aantal mol zuur of base. Die zit opgelost in een bepaald volume. Door wat wordt dit eindvolume bepaald? Oh en **** kruistabellen: 0,0200 mol/l * 0,02000 l = 0,000400 mol HCl.

Als je naar de eenheid liter en mol/liter (lees eigenlijk: mol gedeeld door liter), dan zie je dat je liter tegen liter kunt wegstrepen als je mol/liter * liter doet. In jouw kruistabel deel je. Je krijgt dan mol/liter2. Niet echt wat je wil dus.

Zou jij het trouwens logisch vinden dat wanneer ik een 1/50e liter oplossing heb van 1/50 mol HCl per liter, dat ik dan ineens 1 mol zou hebben? Vaak kun je die antwoorden controleren door gewoon eens logisch na te denken over je antwoord ipv klakkeloos opschrijven wat de zakjapanner vertelt.

Reageer