kopernitraat?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

kopernitraat?

Een vriend van me heeft een aantal ammoniumnitraat kristallen op een 5 cent munt gelegd, en dit met een aansteker verhit.

In eerste instantie werd het ammoniumnitraat vloeibaar, maar daarna werd het een blauwe vaste stof dat daarna weer veranderde in een groene vaste stof.

Toen hij dit weer verbrandde kwam er een groene vlam.

Heeft het ammoniumnitraat nou gereageert met het koper in de munt? En welke stof is er uiteindelijk ontstaan?

Berichten: 216

Re: kopernitraat?

Het ammoniumnitraat werd vloeibaar omdat er nog kristalwater aanwezig was. De groene en blauwe kleur zijn vrij zeker veroorzaakt door koper ionen. Dit zijn namelijk vrij bekende kleuren van koper in verhitte toestand.

Berichten: 111

Re: kopernitraat?

Denk ook dat het vloeibaar worden komt door het kristalwater.

De blauwe kleur is van het tetra-amminekoper(II) complex [Cu(NH3)4]2+

Hierin is het vaste koper uit de munt dus geoxideerd naar koper(II). NO32- staat er wel om bekend dit te kunnen doen maar echter in zuur milieu. Als je kijkt in tabel 48 van je Binas zie je dat de Oxidator 'nitraat met zuur' (0.81V) hoger staat dan de reductor'koper' (0.52V). Dit betekend dat de reactie spontaan verloopt. Dit zuur wordt geleverd door het ammonium-ion dat in water gedeeltelijk splitst in H+ en NH3

Leuk dat je zo geïnteresseerd bent in wat er gebeurd en zo goed waarneemt.

Jasper

Berichten: 3

Re: kopernitraat?

oke bedankt:)

Ik heb zelf niet gezien dat het vloeibaar werd, dit heb ik alleen gehoord van die vriend.

Reageer