[scheikunde] Kunstmest bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Kunstmest bepaling

Hey,

Ik ben een leerling uit laatste jaar Chemie en voor mijn Geintegreerde Proeven moet ik 3 kwantitatieve en 2 kwalitatieve proeven hebben, de kwalitatieve proeven heb ik wel maar de kwantitatieve heb ik problemen mee. Ik had graag de Calcium gehalte en de Magnesium gehalte willen bepalen maar ik zou niet weten met welk Titratie of andere methodes. Ik zou heel dankbaar zijn als jullie me konden helpen.

Alvast bedankt

Berichten: 55

Re: [scheikunde] Kunstmest bepaling

Je zou het calciumgehalte (na het in oplossing te brengen) kunnen titreren met EDTA. Of je kan het ook neerslaan als calciumoxalaat in basisch milieu waarna je het affiltreerd en weer oplost in een zuur milieu. Dan kan je het oxalaat titreren met kaliumpermanganaat...

ciao

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Kunstmest bepaling

Ik heb had het al eens getitreerd met EDTA, ik had het eerst opgelost en erna gefiltreerd en in de filtraat heb ik fenolftaleïne als indicator gebruikt en er gebeurde niets, maar moet ik wel een indicator gebruiken? zoja welk?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kunstmest bepaling

Fenolftaleïne is gebaseerd op het deprotoneren van een molecuul bij een bepaald omslag-pH waardoor het molecuul verandert en groen licht gaat absorberen. Dat is dan ook een zuur-base indicator. Fenolftaleïne is eigenlijk zelf een zuur maar HEEL erg zwak, daarom is het ook een goede indicator, het staat zijn H+ pas af als al het andere zuur dat gedaan heeft.

Calcium en magnesium werken niet zo. Je dient een complexvormer als indicator te hebben die een kleur geeft met EDTA. Een veel gebruikte hiervoor is eriochrome-T black.

Je dient wel bij een bepaalde pH te bufferen. EDTA past namelijk om veel metalen, met de pH kun je dit redelijk goed sturen.

Dit is misschien een lastig verhaal, dus ik zal het wat vereenvoudigen. Je begint met een bepaalde hoeveelheid kunstmest die je in water oplost. Vervolgens voeg je een aantal ml van een ammoniabuffer toe van pH 10. Dan voeg je wat erioT oplossing toe (druppels). Vervolgens ga je titreren met een gestelde EDTA oplossing.

Eerst zal er wat van je magnesium complexeren met het erioT zodat dat meteen van kleur verandert. Hoort zo

Tijdens de titratie zal EDTA eerst het calcium complexeren en daarna het magnesium. Als al het vrije magnesium op is, begint het aan het magnesium dat gebonden is aan het erioT. Zodra dat gebeurt, verandert het erioT weer naar de beginkleur en is de titratie af.

Dit is maar een globaal voorschrift, voor een gedetailleerd plan dien je google en dit forum af te struinen. Laat horen wat je gevonden hebt Afbeelding

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Kunstmest bepaling

Heel erg bedankt, nu ben ik al paar stappen verder en moet ik dit eens uitvoeren in ons labo, ik hoop dat het lukt en misschien kan mijn mentor mij erbij helpen om het te vervolledigen.

En jah het is wel moeilijk om 1 metaal te bepalen omdat er meerdere neerslaan, zijn er ook andere methodes buiten EDTA? je kunt ze gewoon opnoemen ik zoek de beschrijving wel :D, ik kan jullie niet alles laten doen natuurlijk.

Hartelijk bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kunstmest bepaling

atoom emissiespectrometrie kan ook wel. Dat is een apparaat dat een miniscule hoeveelheid van je oplossing door een vlam jaagt. De vlam verandert dan van kleur (hoef je niet zelf te zien, maar dat doet een detector voor je) en aan de hand van de golflengte waar je dat ding op instelde kun je bijvoorbeeld alleen calcium spectraallijnen eruit filteren. Samen met een ijklijn kun je de concentratie bepalen.

Een spectraallijn is een heel klein gebiedje aan golflengtes waarop een stof licht kan uitzenden. Natrium heeft die bijvoorbeeld veel in het gele gebied zitten. Daarom wordt het ook oranje in een vlam. Neon en strontium bijvoorbeeld hebben veel rode lijnen. Je kunt al deze stoffen een kleur laten uitzenden als je er energie in stopt. Het atoom neemt dan die energie op en staat het weer af met een precieze energie. Die energie bepaalt meteen de kleur.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Kunstmest bepaling

Ja die machine hebben we in ons labo staan maar het probleem is dat het al paar jaren stil staat, ik heb wel de handleiding meegekregen om het aan gang te krijgen maar ik zou niet weten of dat gaat lukken want het is namelijk heel ingewikkeld. Ik zal toch maar eens proberen.

Hartelijk bedankt

Reageer