Springen naar inhoud

Acid/Base extractie van tryptamines

• Log in om te kunnen reageren

Diethel

Diethel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2009 - 00:37

Ten eerste, nederlands is niet mijn eerste taal, dus excusering als mijn spelling en zo iewat fout zijn. Ik ben een derdejaars engelse student petrochemie die een jaar in Nederland woont bij familie.

Bij de extractie van de meeste tryptamines uit planten is een acid/base extractie voldoende, om een bepaalde stof te isoleren uit het materiaal. Dit is meestal nodig omdat planten plantaardige vetten bevatten. Echter, als je je beginmateriaal ontdoet van vetten of planten gebruikt die geen vetten bevatten, is in theorie een extractie zonder de zuur-stap nodig mogelijk, niet? Een simpele base als natronloog zou dan genoeg zijn om de stoffen te extraheren, waarna je bijvoorbeeld heptaan of octaan zou kunnen gebruiken in een vacuumruimte om de geisoleerde stof in een fractie te concentreren. Misschien een hele domme vraag, maar is er dan nog een reden om de acid-stap te ondernemen?

Bij voorbaat dank
Diethel.

Veranderd door Diethel, 08 februari 2009 - 00:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

nielsgeode

nielsgeode

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2009 - 11:56

Ten eerste, nederlands is niet mijn eerste taal, dus excusering als mijn spelling en zo iewat fout zijn. Ik ben een derdejaars engelse student petrochemie die een jaar in Nederland woont bij familie.

Bij de extractie van de meeste tryptamines uit planten is een acid/base extractie voldoende, om een bepaalde stof te isoleren uit het materiaal. Dit is meestal nodig omdat planten plantaardige vetten bevatten. Echter, als je je beginmateriaal ontdoet van vetten of planten gebruikt die geen vetten bevatten, is in theorie een extractie zonder de zuur-stap nodig mogelijk, niet? Een simpele base als natronloog zou dan genoeg zijn om de stoffen te extraheren, waarna je bijvoorbeeld heptaan of octaan zou kunnen gebruiken in een vacuumruimte om de geisoleerde stof in een fractie te concentreren. Misschien een hele domme vraag, maar is er dan nog een reden om de acid-stap te ondernemen?

Bij voorbaat dank
Diethel.

Weten doe ik het niet maar mijn intuitie zegt dat je op die manier nog wel meer dingen mee extraheert...

Waarom niet pentaan gebruiken voor de 2e extractie, dat ben je veel makkelijker kwijt?

Gruson

Gruson

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2009 - 12:55

Sommige tryptaminehoudende planten als Mimosa Hostilis zijn van nature vetarm. Tryptamines kun je dan direct met NaOH uitbasen en met een apolair oplosmiddel extraheren. Een extra zuurstap is dan niet nodig. Je kan je trypamines altijd ook nog herkristalliseren vanuit ether of isopropylalcohol om ze zuiver te krijgen. @mods: deze informatie ligt in het grijze gebied van het forum. Meningen?

Diethel

Diethel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2009 - 16:57

Sommige tryptaminehoudende planten als Mimosa Hostilis zijn van nature vetarm. Tryptamines kun je dan direct met NaOH uitbasen en met een apolair oplosmiddel extraheren. Een extra zuurstap is dan niet nodig. Je kan je trypamines altijd ook nog herkristalliseren vanuit ether of isopropylalcohol om ze zuiver te krijgen. @mods: deze informatie ligt in het grijze gebied van het forum. Meningen?

Dat is dus wat ik nodig had, isopropylalcohol, ether, of andere oplosmiddelen zijn uiteraard ook te gebruiken. Grijs gebied? Het is gewoon een vraag over extracties van bepaalde stoffen uit plantmateriaal, volgens mij was het alleen verboden om naar explosief-en-drugssyntheses te vragen? Dit heeft er weinig mee te maken, ik experimenteer puur met het isoleren van bepaalde stoffen, en ik wil voor iemand aantonen hoeveel van elke stof een plant bevat (student botanische biologie). Ik zou niet weten waarom zoiets grijs gebied zou zijn 8-[

Gruson

Gruson

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2009 - 17:50

Met isopropylalcohol moet je waarschijnlijk je oplossing nog meer zout maken, omdat het anders mengt met water.
Het ligt er trouwens ook aan welk tryptamine je waar uit wil krijgen, psylocine kun je weer beter isoleren door te soxhletten met methanol/ethanol.
Over grijs gebied: Het maakt mij niets uit, maar de meeste tryptamines zijn nogal psychoactief. Ik was gewoon benieuwd wat mensen hiervan vinden. Over het DMT gehalte van planten is al redelijk wat onderzoek gedaan, hier kun je ook veel van op internet vinden.

Diethel

Diethel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2009 - 19:04

Amfetamine is ook psychoactief, dan maar meteen elke discussie over primaire, secundaire, tertaire amines verbieden? Oh en, N2O is lachgas, is psychoactief, dus elke discussie over zuurstofatomen is nu verboden ^^. Arme zuurstofatoompjes :P.

Gruson

Gruson

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2009 - 21:18

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, ik wilde de mening weten van mensen die verantwoordelijk zijn voor de informatie op dit forum. Zoals eerder gezegd: Mij maakt het niet uit, maar de beheerders van dit forum misschien wel.
Uit interesse: welke verbinding wil je precies aantonen/isoleren? :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures