ventilatormotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 34

ventilatormotor

Hallo

Een neef van mij vroeg mij dit maar vermits ik ook niet zeker ben leg ik het hier maar eens voor.

Hij is ergens gaan kijken waar problemen waren.

Een relais was defect. Nadat hij deze vervangen had, gaf de transformator de geest...

Dit is de schakeling: Een transfo met verschillende uitgangsspanningen (80/110/150/180/220V dacht ik), daarachter hangt een ventilatortje via een relais.

Met behulp van een schakelaar kan gekozen worden tussen 110V en 220V voor het ventilatortje.

Is dit toegelaten? ?

Draait het ventilatortje dan op lagere snelheid?

Maar dan trekt hij meer stroom als ik het goed heb.

Volgens mij heeft hij teveel stroom getrokken en is daarom de relais stuk gegaan. Daarna dan de transfo.

Een thermiek zou kunnen dienen als beveiliging maar is deze schakeling eigenlijk de normale gang van zaken?

Bedankt

Davy

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ventilatormotor

Het hangt er maar helemaal van af wat voor type motor het is.

Ventilatoren hebben meestal een kortsluitankermotor, die zijn bedoeld om bijna synchroon met de netfrequentie te draaien. Als je de spanning verlaagt zal hij zijn toerental niet halen en dan loopt vanzelf de stroom op. Zoiets zou er gebeurd kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ventilatormotor

excuseer de misschien domme vraag, maar wat doet dat relais tussen die trafo en die motor?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: ventilatormotor

De relais staat ertussen om te bepalen wanneer de motor moet draaien veronderstel ik.

Maar dit heeft jaren zo gewerkt.

Dus dan zou dit toch een motor zijn die dit aankan?

Of kan dat niet?

Ik heb alleszinds nog nooit gehoord van snelheidsregeling m.b.v. spanningswijziging :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ventilatormotor

Met behulp van een schakelaar kan gekozen worden tussen 110V en 220V voor het ventilatortje.
Dit zinnetje valt me nu pas op. 110 V is een o.a. Amerikaanse spanning. Er worden/werden wel meer apparaten gemaakt met een schakelaar voor twee spanningen, zodat je ze op reis min of meer overal kunt gebruiken. Door die schakelaar om te zetten wordt automatisch een inwendig trafootje of spanningsdeler ingeschakeld die er voor zorgt dat de motor toch zijn benodigde spanning krijgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ventilatormotor

Een transfo met verschillende uitgangsspanningen (80/110/150/180/220V dacht ik),

. Door die schakelaar om te zetten wordt automatisch een inwendig trafootje of spanningsdeler ingeschakeld die er voor zorgt dat de motor toch zijn benodigde spanning krijgt.
Volgens het bericht van Davy zit de spanningskeuze aan de uitgang van de trafo.

Maar na de reactie van Jan begin ik te geloven dat de spanningskeuze aan de ingang van de trafo zit, om het geheel te kunnen aanpassen aan de plaatselijke netspanning. En als de netspanning 230V is en je zet de spanningskeuze op 110V, ja, daar kan het ding niet tegen.

Berichten: 34

Re: ventilatormotor

De schakelaar zit na de transformator.

Je kiest of je 110V of 230V naar de motor stuurt.

Ik ben wel niet zeker van deze spanningen.

Het kan ook 80V en 230V zijn.

Ik heb de transfo niet bij mij. Ik weet eigenlijk gewoon dat je kon kiezen tussen 230V en een andere spanning...

Maar het zou wel kunnen dat het dus 110V is.

Dus het zou kunnen dat deze schakelaar altijd in stand 2 moet staan hier in belgie. En dat het relais en nadien de transfo dus doorgebrand zijn door deze op de lagere spanning te zetten?

Maar mijn vraag is eigenlijk: Bestaat er motoren waar je de snelheid kan/mag regelen door ze op een andere spanning te schakelen?

Of mag dit gewoon nooit? (en is dat dus hier de fout)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ventilatormotor

Bestaat er motoren waar je de snelheid kan/mag regelen door ze op een andere spanning te schakelen?
Ja, die bestaan wel. En daarom is het voor het oplossen van dit vraagstuk wel belangrijk om te weten wat voor type motor er in zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ventilatormotor

De schakelaar zit na de transformator.  

Je kiest of je 110V of 230V naar de motor stuurt.
Als het slechts die keuze is, dan gaat het om zo'n reisapparaat, of minstens o een apparaat waarvan ten tijde van de fabricage nog niet definitief vaststond of het verkocht zou gaan worden in de USA (110V 60 Hz) of in Europa(230 V 50 Hz). Als het de bedoeling was geweest je met die schakelaar de snelheid te laten regelen, dan hadden ze er wel een knopje "speed : high <-->low" van gemaakt. Een gewone consument mag niet verondersteld worden te weten hoeveel spanning hij op een motor moet zetten voor een bepaalde snelheid.......

DUS JE KIEST ER NIET VOOR OF JE 110 v OF 230 v NAaR DE MOTOR STUURT, MAaR JE KIEST ERVOOR OM DE STEKKER IN EEN 110 v OF EEN 230 v STOPCONTACT TE STEKEN!!!!!! En die keuze geef je aan het apparaat door, waardoor die de correcte deelspoelen in de trafo in-of uitschakelt.

Verhouding tussen ingangsspanning en uitgngsspanning van een trafo is een kwestie van verhouding van windingsaantallen op secundaire t.o.v. primaire spoel. Als een van tweeen is samengesteld uit meerdere kleinere spoelen, kun je m.b.v. een schakelaar je totale gebruikte aantal windingen bepalen door een of meer spoelen in serie te zetten, of juist uit de serie te gooien aan de andere kant.

Dus waar die schakelaar zit is niet zo spannend. In de 110 V stand is het de bedoeling dat er ook 110 V naar de primaire schakeling gaat, en dan zorgt de schakelaar ervoor dat er het gewenste voltage naar de motor gaat. Dit zou best slechts 12 V kunnen wezen.

Maar met de schakelaar op 110 V, en de stekker in de 230 V, komt er in bovenstaand voorbeeld 24+ Volt op het systeem. Dan zal er wel iets kapot gaan ja... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer