Waterstof

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 7

Waterstof

Hoi,

Ik moet voor school een profielwerkstuk maken en doe het over waterstofchemie.

Ik ben ook van plan hier zoveel mogelijk manieren van het verkrijgen van waterstof in te gaan verwerken. Mijn

Verschillende die ik al gevonden heb:

*Electrolyse

*Algen

*Micro-organismen(bacteriën)

*Enzymen(is het mogelijk de enzymen uit de bacteriën te isoleren?)

Ik heb ook nog ergens iets gelezen over het gebruiken van I2 en S2 als katalysatoren. Daarbij werd iets gebruikt als H2SO4, er kwamt iets met H2SO2 bij vrij. Uiteindelijk had je HI en dat verwarmde je en dan kreeg je waterstof. Ik weet niet of dit mogelijk is, zo ja dan zou ik hier graag meer over willen weten.

Mvg, Brian

Berichten: 3

Re: Waterstof

Zn + H2SO4 --> H2 + ZnSO4

Zn + 2 NaOH --> H2 + NaZnO2

Zelfde reacties met Al

Sterk elektropositieve metalen verdrijven H2 uit water

2 Na + H2O --> H2 + NaOH

Ca, Mg en Fe reageren eveneens, maar met Mg en Fe is een vrije hoge temp nodig ..

Ook mogelijk is de watergasreactie : Cokes doet water ontbinden op hoge temp (+-1000°C)

C + H2O --> CO + H2

CO + H2O --> CO2 + H2

Berichten: 374

Re: Waterstof

legowelt schreef: Ook mogelijk is de watergasreactie : Cokes doet water ontbinden op hoge temp (+-1000°C)

C + H2O --> CO + H2

CO + H2O --> CO2 + H2
kan ook met CH4

Berichten: 137

Re: Waterstof

Enkele steekwoorden:

-dehydrogenatie van alkanen of alkenen (geeft alkenen en alkynen)

-syngas (of synthesegas)

-een hele flauwe is de reactie van een alkalimetaal met water 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Waterstof

legowelt schreef: Ook mogelijk is de watergasreactie : Cokes doet water ontbinden op hoge temp (+-1000°C)

C + H2O --> CO + H2

CO + H2O --> CO2 + H2
Dit doe je toch niet met gewoon water maar oververhitte stoom trouwens? Of zeg ik nu iets doms? :oops:

Berichten: 109

Re: Waterstof

nee hoor, dat klopt. met stoom onder hoge druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Waterstof

Ah bon :D

Toch ben ik van mening dat de eerst genoemde methode, Zn of Al met zuur of loog de makkelijkste methode zal zijn. Volgens mij is dit ook een stuk doeltreffender (en sneller) dan elektrolyse van een zuur.

Berichten: 1.816

Re: Waterstof

Zet er dan wel bij dat waterstof niet altijd een milieu-vriendelijke brandstof is.
LiA

Berichten: 109

Re: Waterstof

Is dat vanwege de dingen die je er voor nodig hebt om het te maken? want gewoon waterstof verbranden levert juist helemaal geen nare stoffen op. bovendien heb je met het maken op commerciële schaal alleen maar een enorme electrolyse ding nodig en die lijkt me ook al helemaal niet zo vervuilend in vergelijking met een olieplatvorm, dus volgens mij klopt die uitspraak niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterstof

Nou voor de meeste dingen die je kunt gebruiken om waterstof te produceren, is energie nodig om die weer te produceren. Netto is er dus een energieverlies.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Waterstof

Precies!

Waterstofeconomie is een energieverkwisting waar de mensheid prima zonder kan.

Heel treurig dat daar in het onderwijs geen aandacht aan besteed wordt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1.816

Re: Waterstof

Dat zal dus wel een heel ander werkstuk worden dan DaBrainz gedacht had.

Geloof dat je de H2 via hydrides er nog niet bij gezet had. Dat was een manier om via water tanken je auto te laten rijden (oa).

Behalve de al gezegde dingen, zoals het energierendement, moet je bijv. ook bedenken dat de verbranding meestal met lucht gaat en dat er dan zodanig hoge temperaturen kunnen onstaan, dat stikstofoxiden ook een rol gaan spelen.

Katalytische brandstofcellen staan nog steeds in de kinderschoenen en die gaan geloof ik, steeds meer richting methanol.

Daarnaast de opslag, een LPG tank is is toch wel iets heel anders dan een H2 tank. En opslag via metalen is ook maar beperkt.

En het veiligheids-aspect is ook een factor die zwaar moet meewegen.

Vliegen met H2 is ook wel eens voorgesteld, maar waterdamp is wel een erg sterk broeikasgas.

Misschien dat zeppelins met He en een paar % H2 nog een alternatief zijn voor de minder gehaaste onder ons. Niet meteen van A naar B(eter) maar ook genieten van de reis.

Misschien dat de "ballon/sigaar" dan ook nog als tank kan functioneren, dat zou wel grappig zijn. De buitentank met Helium en de binnenste met H2 of zo.

Kortom, als je voor - en nadelen op een rijtje zet, dan maar liever niet grootschalig.
LiA

Berichten: 109

Re: Waterstof

wel eens even kijken... een energiecentrale voor waterstofgas te maken of een olieraffinaderij/ olieplatform in zee. tuurlijk heb je energieverlies, maar als je die 2 tegen elkaar zet hoef ik niet lang na te denken welke meer energieverkwistend is hoor.

Berichten: 1.816

Re: Waterstof

Weet je zeker dat je daar goed over hebt nagedacht?

Het is best complex met energiekosten en milieuaspecten.
LiA

Berichten: 541

Re: Waterstof

En waar haal je de stroom vandaan om het water naar waterstofgas om te zetten. Idd van de olierafinaderij-olieplatform. Daar zit juist het probleem. Als het nou meer energie zou opleveren dan het zou kosten zou het ideaal zijn maar jah dat is niet zo. Ik ben bang dat we toch zullen moeten wachten op kernfusie

Reageer