[scheikunde] stellen van natriumthiosulfaat met joodoplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] stellen van natriumthiosulfaat met joodoplossing

Hallo!

Ik heb een PO uitgevoerd en loopt vast met 1 berekening vraag. Ik moet nml de berekening van de molariteit van het thiosulfaat tonen. Onlangs heb ik de reactievergelijking al gevonden: 2S2O3 2- (aq) + I2 (aq) --> 2I (aq) + S4O6 2- (aq)

Mijn proef:

Stel van een natriumsulfaat oplossing met een joodoplossing van bekende molariteit (waar kan ik die 'bekende' molariteit vinden??).

Pipetteer 10,00 mL jood oplossing in een erlenmeyer. Titreer nu met de natriumthiosulfaat oplossing uit de buret tot de oplossing lichtgeel is, voeg na pas enkele druppels van de indicator zetmeel toe. De oplossing kleurt donkerpaars, zet de titratie voort tot de oplossing kleurloos is. De indicator zetmeel wordt pas vlak voor het equivalentiepunt toegevoegd, omdat dan nog maar weinig jood aanwezig is, waardoor absorptie van grote hoeveelheden jood aan zetmeel wordt voorkomen, dit zou langdurig schudden noodzakelijk maken waardoor zuurstof in het reactiemengsel komt en de uitkomst betrouwbaar wordt.

metingen van titraties:

1e meting - 2e meting - 3e meting

eindstand 11,05 mL - 20,80 mL - 30,65 mL

beginstand 0,83 mL - 11,05 mL - 20,80 mL

toegevoegd 10,22 mL - 9,75 mL - 9,85 mL

gemiddeld 9,94 mL

vraag: Geef de berekening van de molariteit van het Thio.

Ik neem aan dat je de berekening uit de reactievergelijking moet afleiden. Dus:

2S2O3 2- (aq) + I2 (aq) --> 2I (aq) + S4O6 2- (aq)

molverhouding= 2:1

massaverhouding = 2x112,12 : 126,9 = 224 : 127 ??? :S Wie zou me hier verder mee kunnen helpen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] stellen van natriumthiosulfaat met joodoplossing

Hallo!

Ik heb een PO uitgevoerd en loopt vast met 1 berekening vraag. Ik moet nml de berekening van de molariteit van het thiosulfaat tonen. Onlangs heb ik de reactievergelijking al gevonden: 2S2O3 2- (aq) + I2 (aq)  --> 2I (aq) + S4O6 2- (aq)
Even op de ladingen letten, jodide is I-

Mijn proef:

Stel van een natriumsulfaat oplossing met een joodoplossing van bekende molariteit (waar kan ik die 'bekende' molariteit vinden??).
Die moet je natuurlijk zelf maken. Jood dien je zelf op te lossen daarvoor.

Pipetteer 10,00 mL jood oplossing in een erlenmeyer. Titreer nu met de natriumthiosulfaat oplossing uit de buret tot de oplossing lichtgeel is, voeg na pas enkele druppels van de indicator zetmeel toe. De oplossing kleurt donkerpaars, zet de titratie voort tot de oplossing kleurloos is. De indicator zetmeel wordt pas vlak voor het equivalentiepunt toegevoegd, omdat dan nog maar weinig jood aanwezig is, waardoor absorptie van grote hoeveelheden jood aan zetmeel wordt voorkomen, dit zou langdurig schudden noodzakelijk maken waardoor zuurstof in het reactiemengsel komt en de uitkomst betrouwbaar wordt.

metingen van titraties:

                    1e meting - 2e meting - 3e meting

eindstand       11,05 mL  - 20,80 mL  - 30,65 mL

beginstand     0,83 mL    - 11,05 mL  - 20,80 mL

toegevoegd    10,22 mL  - 9,75 mL    - 9,85 mL

gemiddeld      9,94 mL

vraag: Geef de berekening van de molariteit van het Thio.

Ik neem aan dat je de berekening uit de reactievergelijking moet afleiden. Dus:

2S2O3 2- (aq) + I2 (aq)  --> 2I (aq) + S4O6 2- (aq)

molverhouding= 2:1

massaverhouding = 2x112,12 : 126,9 = 224 : 127 ??? :S Wie zou me hier verder mee kunnen helpen? Alvast bedankt!
Met die massaverhouding moet je vooral niet gaan rekenen. Probeer eerst maar uit te vogelen met hoeveel jood je thiosulfaat gereageerd heeft. Als je die concentratie jood dus niet opgeschreven hebt, heb je denk ik een probleem ;)

Berichten: 111

Re: [scheikunde] stellen van natriumthiosulfaat met joodoplossing

Je begint met het middelen van de toegevoegde tio. hierbij laat je de eerste meting weg. Dit is waarschijnlijk je ruwe titratie geweest. (Bij ons op school moeten twee metingen binnen 0.06ml liggen anders een derde titratie doen, of vierde of..)

Je hebt dan 9.80ml toegevoegd voor de berekening.

10.00 ml Jood oplossing van 0.1000M (weet ik niet maar zoiets zal op de fles gestaan hebben.)

10.00ml * 0.1000 ml/mM= 1.000 millimol Jood.

1.000 mM Jood reageerd met 2.000 Millimol S2O32-

2.000 milliMol S2O32- is 2.000millimol Na2S2O32- in 9.80ml dus

2.000 mM / 9.80ml = 0.2041M Na2S2O32-

Je hebt de bekende concentratie dus wel echt nodig om tot een goed antwoord te komen.

Succes

Jasper

Berichten: 6

Re: [scheikunde] stellen van natriumthiosulfaat met joodoplossing

Hartstikke bedankt! :D

Ik ga er gewoon van uit dat Jood een concentratie heeft van 0,1000 M..

Het belangrijkste is dat ik de berekening nu wel begrijp ;)

Ik heb persoonlijk nog 1 vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Waardoor verstoort zuurstof de uitkomst van de titratie tijdens het schudden? :S

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] stellen van natriumthiosulfaat met joodoplossing

Nou daar kun je misschien vanuit gaan, maar als die concentratie niet klopt zit je gewoon fout. Waar had je die joodoplossing vandaan? Zelf gemaakt? Hoeveel jood had je ingewogen? En jood heeft een concentratie van molmassa * dichtheid = 11,44 mol/l. Jood is nl een vaste stof, het gaat hier om een oplossing van jood.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] stellen van natriumthiosulfaat met joodoplossing

Maar de concentratie zou ik wel kunnen toepassen. Ik heb in mijn PO verslag al geschreven dat ik de joodconcentratie niet erbij heb genoteerd. Dat zou mijn SK-docent in principe wel kunnen aannemen, zolang de berekening maar correct is geformuleerd. Die joodoplossing was al voor me gemaakt (in een flesje). Had daarvoor niets moeten wegen. Zou iemand me misschien kunnen vertellen wat er gebeurd als 02 bij de titratie betrokken raakt? :S

Berichten: 111

Re: [scheikunde] stellen van natriumthiosulfaat met joodoplossing

Je vraag waarom zuurstof zou kunnen storen in de reactie.

Kijk eens bij +0.68V in tabel 48 van Binas!

Je water heeft geen pH van 7 zoals je leert maar van ongeveer 5.5. Dat komt omdat er een beetje CO2 in oplost. (Dit is echt maar een héél klein beejte zuur, ongeveer één milijoenste molair H3O+ per liter. Bij pH=7 zou de reactie denk ik ook een beetje verlopen.

ik denk dat je inderdaad wel wat punten kunt krijgen voor de berekening van je leeraar, hij zal het je echter waarschijnlijk wel aanrekenen dat je de waarde niet overgenomen hebt. Weet niet welk niveau je doet maar als wij zo'n proefje uitvoeren op het VWO dan schrijven wij het ook expres alleen op de fles. De leerlingen die goed voorbereiden weten dat ze dit nodig hebben!

Groeten Jasper

Reageer