galvanische corrosie bij legeringen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

galvanische corrosie bij legeringen

Hallo

Hoewel ik al geruime tijd als ingenieur (niet chemie) afgestudeerd ben, word ik toch geconfronteerd met een chemisch vraagstuk, meer bepaald in de tak elektrochemie. Gegeven het bad met water (niet gedestilleerd, normaal leidingwater) waarin een plaat koper en een plaat messing geplaatst worden.

Gevraagd is of het messing zal corroderen (oxideren), of anders gezegd of het potentiaalverschil groter is dan 300mV.

Ik ken de spanningsreeks van de metalen wel, maar ik heb totaal geen idee hoe dit zit voor legeringen (in dit geval een legering van koper en zink).

Kan iemand dit wat verduidelijken?

Alvast bedankt.

Berichten: 1.379

Re: galvanische corrosie bij legeringen

Voor legeringen zit het zo: Zij horen niet thuis in de electrochemische spanningsreeks die U vroeger geleerd heeft. In deze reeks vindt U uitsluitend potentialen die horen bij de metaal-metaalion evenwichten. Deze reeks is thermodynamisch gedefinieerd en volgt niet uit potentiaalmetingen maar uit berekeningen.

Je kunt van de verschillende metalen ( inclusief legeringen) ook galvanische reeksen maken, behorende bij een bepaalde electrolietsamenstelling, zoals zeewater of leidingwater. Dit gaat wel via metingen.

De volgorde in deze reeksen wordt bepaald door de samenstelling van de waterige oplossing. Er stellen zich dan geen reversibele potentialen in maar mengpotentialen die niet via de wet van Nernst te berekenen zijn.

In zeewater lijkt de galvanische reeks nog veel op de volgorde volgens de spanningsreeks. Maar in bijvoorbeeld een ammoniakoplossing (ammonia) is door complexvormingen de volgorde anders. Dan neemt bijv. Fe een hogere potentiaal aan dan Cu.

Het meten van potentialen in Uw electrolietarme leidingwater is echter moeilijk. Je krijgt geen stabiele waarden. De beluchting speelt een grote rol. Koper zal steeds wel een wat hogere potentiaal aannemen dan Uw messingsoort.

Over de corrosie zegt dat niet zoveel. De meest voorkomen corrosie van messing is de selectieve ontzinking. Dat geeft niet alleen zinkverlies maar vooral ook sterkteverlies. Als Uw messing in kontakt is met het koper gaat het mogelijk iets sneller. Maar hoe wilt U dat vaststellen? Je meet daarbij nauwelijks gewichtsveranderingen. Of denkt U aan metaalanalyses in het water? Ikzelf denk eerder aan sterktemetingen. Maar die zijn helaas weinig reproduceerbaar. Het resterende koper vertoont weinig samenhang. Vandaar de grote achteruitgang in sterkte.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer