NaCl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

NaCl

Hallo

Wanneer ik in zeewater de hoeveelheid NaCl wil aantonen.

Kan ik dat mbv. de hoeveelheid chloor uit te rekenen,

en daarna in verhouding met Na (molverhouding )

is dit mogelijk ??

Berichten: 281

Re: NaCl

Dat is niet erg handig. Behalve NaCl bevat zeewater nog andere zouten zoals MgCl2 en CaCl2. Als je dus alleen naar Cl kijkt, meet je dus op deze manier in werkelijkheid veel meer NaCl dan dat er eigenlijk in zit.

Re: NaCl

Kunt u mij a.u.b. vertellen hou het dan wel moet :S.

ik kom er niet meer uit.

Re: NaCl

Misschien

Na+ kun je direct meten met vlamfotometrie

Re: NaCl

IS het niet mogelijk om NaCl in geheel te kunnen meten ?

Berichten: 374

Re: NaCl

NaCl bestaat niet meer in het geheel ;)

In (zee)water is het NaCl opgelost tot Na+ en Cl-

Re: NaCl

okee

maar er zitten meerdere zouten in

die ook cl of na bevatten

hoe is het dan mogelijk om dit te beantwoorden

Bedenk een methode om de hoeveelheid NaCl (natrium- en chlorideionen samen) te bepalen.

Berichten: 1.379

Re: NaCl

Markie 2,

Waarom zou je niet eerst eens beginnen met wegen en indampen van zeewater op een horlogeglas? En daarna het restant afroken met p.a. zoutzuur en nog eens wegen. Zo krijgt je snel een indruk van de hoeveelheid zout en carbonaten in het zeezout.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: NaCl

Maar dat is toch niet antwoord op de vraag.

ik lees overal verschillende dingen, sommige zeggen het is niet mogelijk.

"

Bedenk een methode om de hoeveelheid NaCl (natrium- en chlorideionen samen) te bepalen."

natrium en chloride ionen samen

maar net zegt iemand, ze zijn niet samen

Berichten: 873

Re: NaCl

Wanneer je NaCl oplost in water splitst dit in Na+ en Cl-.

Wanneer je daarnaast, zoals in zeewater, nog meer zouten hebt die of Natrium of chloor bevatten zijn die ook geheel of gedeeltelijk aanwezig in de vorm van Na+ en Cl-.

Wanneer je nu het NaCl gehalte wil meten zul je Natrium moeten bepalen (zoals gezegd met een vlamfotometer) en Chloor (titrimetrisch mbv zilvernitraat oplossing).

Hoogst waarschijnlijk krijg je, omgerekend naar mol/liter, een verschillende waarde voor deze beide stoffen. De hoeveelheid natrium in het zeewater is niet alleen afkomstig van NaCl en dat geldt ook voor het chloor.

Het is dus moeilijk om de hoeveelheid van NaCl in zeewater vast te stellen.

Wellicht dat je dit maar eens neer moet leggen bij je leerkracht.

suc6

Berichten: 157

Re: NaCl

volgens wikipedia zit dit in 1kg zeewater:

* 24 gram natriumchloride (NaCl)

* 5 gram magnesiumchloride (MgCl2)

* 4 gram natriumsulfaat (Na2SO4)

* 0,7 gram calciumchloride (CaCl2)

* 0,8 gram magnesiumbromide (MgBr2)

je zou dus eventueel het Na+ en SO4(2-) kunnen bepalen mbv ionchromatografie.

mbv de verhouding 2xNa+ aan 1 SO4(2-) zou je het gehalte Na+ aan Cl- kunnen afleiden.

bv. stel je vindt 3 mol SO4(2-) en 10 mol Na+, kan je aannemen dat er 6 mol Na+ (verhouding is 2:1!) van de SO4(2-) afkomstig is en de resterende 4 mol Na+ van Cl-

Maar dit is natuurlijk een benadering en niet echt nauwkeurig, zeker niet als er nog andere Na of SO4 verbindingen inzitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NaCl

* 24 gram natriumchloride (NaCl)

* 5 gram magnesiumchloride (MgCl2)

* 4 gram natriumsulfaat (Na2SO4)

* 0,7 gram calciumchloride (CaCl2)

* 0,8 gram magnesiumbromide (MgBr2)
Deze samenstelling klopt van geen kanten ! 8-) ), maar juist calciumbromide.

Ten slotte: er zit geen magnesiumbromide in zeewater. En ik mis in de samenstelling dat kleine beetje calciumsulfaat dat zeewater nu net die heel specieke zoute smaak geeft.

;)

Re: NaCl

Het blijft wikipedia :P

maar is het überhaupt wel mogelijk, om de Na en de Cl van de Natriumchloride te meten ??

En al helemaal niet voor een middelbaar student.

Enigste manier waarop we waren gekomen.

Als wikipedia zou kloppen met de stoffen.

Wanneer je iedere stof bijvoorbeeld magnesiumchloride

zou verhitten, dat het zou verdwijnen.

Heb je een aantal gram, daarna verhitten totdat de Natriumchloride verdwijnt.

En de massa eind - begin = massa NaCl

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NaCl

Mijn post is bedoeld om te laten zien dat je niet zonder meer kunt zeggen: er zit zoveel NaCl in zeewater. Omdat er andere ionen aanwezig zijn, kun je verschillende " combinaties" maken en is mijn samenstelling even juist als die op wikipedia staat vermeld.

Je bent een middelbaar student: heb je de beschikking over bijv. AES en een UV/VIS spectrometer?

In dat geval zou ik de concentratie natrium en chloride bepalen en dan voor het gemak maar alles toewijzen naar NaCl. De rest van de zouten vergeten, dus.

De molverhouding in NaCl is 1 op 1. Bepaal welke van de 2 de laagste concentratie heeft, in mol per liter. Zoveel mol per liter NaCl zou je dan hebben in zeewater. Dan nog even omrekenen naar gram per liter.

Re: NaCl

Heb het vandaag gevraagt,

Het moet in mijn kennis liggen, wat ik heb gehad in mijn havo leerjaren.

En zulke apparaten heb ik nog nooit mee gewerkt, dus dat zou ik niet mogen weten.

Reageer