Nitriet bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Nitriet bepaling

Het gaat over de bepaling van het Nitriet gehalte in water. Dit hebben we gedaan doormiddel van de spectrofotometer.

we moesten in 1 oplossing zeg maar het vijverwater doen, + 1-naftylamine, buffer , sulfanylzuur.

dit geeft een rode kleuring!



de vraag hierbij is:



verklaar waarom de intensiteit van de roodkleuring een maat is voor de (oorspronkelijke) nitriet concentratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nitriet bepaling

Als je een ijkreeks hebt moeten maken, zag je dan een oplopende mate van roodheid?

Berichten: 2

Re: Nitriet bepaling

Ik heb geen ijkreeks gemaakt. Het antwoord wat ik kan geven is dat er 1 van de toegevoegde chemicalien gaat reageren met het nitriet. Als gevolg van deze reactie zal de oplossing rood worden. Ik denk zelf dat de intensiteit gevolg is van de hoeveelheid nitriet in het te meten water. Hoe meer nitriet aanwezig des te meer reactie kan plaats vinden dus hoe intenser de rode kleur wordt.

Ik zou alleen graag willen weten welke van de toegevoegde chemicalien gaat reageren en hoe deze reactie gaat verlopen als mijn hypothese klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nitriet bepaling

Alles reageert, en de hoeveelheid kleurstof die ontstaat is inderdaad direct van de hoeveelheid nitriet afhankelijk. Zoek maar eens op diazotering en azo-koppeling. Die reacties treden namelijk na elkaar op, en nitriet zorgt ervoor dat de eerste kan plaatsvinden.

Reageer