Chemie-Software Universiteit Computationele chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Chemie-Software Universiteit Computationele chemie

Hallo,

Pas geleden heb ik een open dag bezocht van Universiteit Delft, ik heb hierbij ook een voorlichting van het vak molecular science and technology gevolgd.

Ik heb begrepen dat bij dit vak het (heel 'basic' gezien) de bedoeling is een molecuul te ontwerpen, en er vervolgens software overheen te laten draaien om te kijken of dit molecuul stabiel is.

Indien het molecuul stabiel is gebleken wordt er andere software gebruikt die "berekend" hoe je je ontworpen stof kunt maken.

En zo kun je dus uiteindelijk een productieproces ontwerpen voor deze stof.

Nu is mijn vraag: Bestaat deze gebruikte software überhaupt?? want mij lijkt het haast onmogelijk dat een computerprogramma kan bepalen hoe je een stof moet maken.

Maurice

Berichten: 7

Re: Chemie-Software Universiteit Computationele chemie

aangezien er niemand reageert bump ik hem ff :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Chemie-Software Universiteit Computationele chemie

Er bestaat wel degelijk dat soort software waarmee je aan de hand van bepaalde startcondities de eigenschappen van een molecuul kunt berekenen. Het is heel erg theoretisch allemaal, en de resultaten zijn nogal eens anders bij andere beginvoorwaarden.

Kijk eens in dit lijstje.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: Chemie-Software Universiteit Computationele chemie

hey bedankt... ik ga eens wat proberen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Chemie-Software Universiteit Computationele chemie

Er bestaan idd genoeg software om stabiliteit te bepalen van moleculen. Maar software om een te bepalen hoe je een stofje kan maken....dat weet ik niet. Ik d8 dat wij daarvoor werden opgeleid om dat te bedenken ;)

Reageer