tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Moderator: Astro

Berichten: 840

tankwagen lekt zwavelzuur in herten

http://www.nu.nl/algemeen/1915800/tankwage...-in-herten.html


Zwavelzuur geeft geen dampen af, dus gevaar voor de omgeving? Tenzij het over oleum gaat...


Er wordt vermeld dat er bruine dampen vrij kwamen. Ik begin dus te twijfelen... Salpeterzuur?

Berichten: 2.337

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Ja dat lijkt mij toch ook over salpeterzuur te gaan.


Maar hoe zou salpeterzuur beginnen ontleden in NOx dampen. 8-)

Beginnen reageren met de tanker? :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Wegdek zit vol uitgehard teer, lijkt me goed oxideerbaar.

Berichten: 3.145

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Zo zie je maar weer. Zwavelzuur dat bruine wolken afgeeft :lol:


Die journalisten weten echt niet waarover ze schrijven. Zeer ergerlijk :x .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Een kettingreactie waarbij "damp van zwavelzuur" vrijkomt?


Zie ook:

http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinn...e-tankwagen.ece

Berichten: 2.337

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Dat zien er eerder gele dampen uit dan bruine? 8-[

Berichten: 374

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

op het journaal hadden ze het ook over zwavelzuur...

Berichten: 281

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

"De brandweer is bezig om de inhoud van de tankwagen met water te verdunnen."

Hoho, water bij zuur is spelen met vuur! Afbeelding

Berichten: 840

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Ja hoor salpeterzuur.


Is er nou niemand bij de hele redactie/brandweer/politie die dat gele NO2 misschien kent en denk 'he , sinds wanneer geeft H2SO4 NO2 af bij reacties' ?


Stom en dom.

Inderdaad ergerlijk! :x

Berichten: 2.337

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Weer verbaasd het mij hoe weinig chemie kennis er in onze maatschappij zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

een persoon kan slim zijn maar een massa mensen is dom.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

En hoezeer ik ervoor pleit de baggervakken op het middelbaar onderwijs te schrappen (CKV, ANW, wie boeit dat nu) en wat betere basisscheikunde te geven, ongeacht de richting.

Berichten: 840

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

En hoezeer ik ervoor pleit de baggervakken op het middelbaar onderwijs te schrappen (CKV, ANW, wie boeit dat nu) en wat betere basisscheikunde te geven, ongeacht de richting.
En daar sta ik helemaal achter je FsWd (of Fuzzwood :P ).


Scheikunde en natuurkunde, dat zijn net als de talen en economie de vakken waar onze samenleving op is gegroeid, anders zaten we immers in grotten, zonder goede huizen, zonder elektriciteit, zonder auto's, zonder alle IT, zonder bijna alle producten in winkels, etc. De hele samenleving is wetenschap en economie.

Godsdienst ik ook zeer belangrijk, maar dat is een keuze die je moet kunnen maken.


CKV (Cultureel en kunstzinnige vorming) is simpelweg niet belangrijk genoeg, naar mijn mening. Dit zijn vakken die iemand vrijwillig, uit interresse moet gaan beoefenen, en dit heeft geen fundamenteel belangrijke achtergrond (behalve dan mensen amuseren, 'aan het denken zetten', enz). maar dit komt uit jezelf, en moet niet zo stom geforceerd worden. Tjonge jonge wat was het vreselijk al die culturele verslagen te maken over schilderijen en orkest-stukken. Niet mijn ding. Ik luister liever naar een paar muzieknummers die ik goed vind, of een goede film (hoeft niet alleen maar domme maar leuke actie te zijn ;) , WOII films zijn bijvoorbeeld zeer interressant)

Hetzelfde voor het vak Godsdienst. Er wordt altijd gezegd dat je mensen die geloven of een religie hebben niet mag overhalen/discrimeren, maar als het andersom gebeurd gebeurd er niks! Zo moest ik allemaal stukjes uit de bijbel lezen, enz.! Dat noem ik ook overhalen, maar dan andersom! Tuurlijk ging ik naar een katholieke school, maar dit was gezien de plaats de gunstigste school.


Nee, ze moeten het onderwijs eens flink aanpakken.

Basisvakken zijn Engels, Nederlands (dit heb je echt nodig, om je geod te kunnen redden in het leven), economie, scheikunde (daar worden we tegenwoordig zo veel mee geconfronteerd, mensen moeten weten wat er aan de hand is), natuurkunde, wiskunde en evt biologie. ALLE andere vakken zijn naar mijn mening keuze, aangezien ze geen cruciale vakken zijn, voor het functioneren en kunnen meedenken op ons allemaal betreffende onderwerpen (CO2, Hg in millieu, enz.) in de samenleving. Dus je kunt van alles wat nemen, of je vol storten op een paar vakken, je gehele schooltijd. Dat kweekt ook meer enthousiasme voor school, omdat mensen zelf kunnen kiezen voor de vakken waar ze geinteresseerd in zijn, en niet lessen hoeven te volgen waar ze niks mee opschieten, en toch niet geinteresseerd in zijn.


Sorry voor de preek, je gaf de aanzet, en kwam alles eruit :P . Alsof je een gaatje boort in een dijk met miljoenen liters water erachter 8-)

Berichten: 1.816

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Jor, je ziet de dingen wel van uit jouw perspectief!

Het is niet zo dat leraren dat veel anders zien, maar je moet het breed houden.

Maar dat het beter kan is zonder twijfel, echter de politiek bepaalt veel.

Hoe dan ook de info was weer *****. ( k l o t e)


Een kleine groep bepaalt hoe gevaarlijk iets is en legt zijn wil op bij de massa en zegt dan later zoiets van "Het had heel erg kunnen zijn" en "Het is onze taak zo breed mogelijk te beschermen".


Gek genoeg worden ze nooit ter verantwoording geroepen voor mis-info of overbescherming.


Ben benieuwd hoe het in Weesp verder gaat, dat was ook zo'n mis-info toestand. Paniek zaaien en nog eens paniek zaaien.


Waar is de Hollandse nuchterheid gebleven?
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: tankwagen lekt zwavelzuur in herten

Bepaalde vakken die Jor niet heeft opgenoemd mogen er van mij wel bij blijven (iig de eerste 2 jaren). Ik bedoel vakken als Aardrijkskunde, geschiedenis en techniek.


Hier mee bedoel ik dat de techniek lessen natuurkunde moeten ondersteunen (electriciteit, constructiestevigheid, etc). Zonder geschiedenis weet je niet waar je vandaan komt en hoe je verder moet. En zonder aardrijkskunde denk je dat Amerika 20 km verderop is door al die snelle verbindingen via internet.


Maar inderdaad, Den Haag denkt dat het onderwijs constant veranderd moet worden en dat zulke kunstzinnige onzinvakken belangrijk zijn. Pff als het maar weer kon naar de ouderwetse MAVO tijd.


De hollandse nuchterheid is lang verdwenen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer