IJklijn maken in excel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

IJklijn maken in excel

We hebben fotospectometrie gedaan bij verschillende oplossingen.

Dit is de transmissie (y-as)

0,446 buis 1

0,500 buis 2

0,508 buis 3

0,428 buis 4

0,235 buis 5

0,132 buis 6

0,065 buis 7

Dit is de concentratie (%) x-as

0,5

0,25

0,125

0,0625

0,03125

0,015625

0,0078125

Kan iemand met uitleggen hoe je precies een ijklijn moet maken in excel alsjeblieft? Ik ben heel slecht in excel, dus graag in veel stappen!

Bvd!

Berichten: 197

Re: IJklijn maken in excel

Hee! :)

Hier kan ik je wel mee helpen denk ik; ik zal het zo duidelijk mogelijk in stappen proberen uit te leggen:

*Stap 1: Open Excel op de computer;

*Stap 2: Vul onder A (linksboven zie je de A staan) de waardes van voor de x-as in! En doe dit voor B voor de y-as

*Stap 3: vervolgens klik je op invoegen (bovenin staat de balk met daarop o.a. Bestand-Bijwerken-Beeld-Invoegen--> Grafiek ---> "welke jij nodig hebt (zelf denk ik spreiding --> tweede van boven"

*Stap 4: Nu krijg je een grafiek te zien, druk nu maar op "volgende"

*Stap 5: voor de waarde van assen kun je de namen opgeven (in dit geval concentraties en transmissie). En ook een grafiektitel

*Stap 6: Bij gegevenslabels kun je nog x-waarde en y-waarde aanvinken zodat deze ook verschijnen bij je grafiek (bij elk punt)

*Stap 7: Druk nu weer op volgende; dan krijg je een keuze: óf als een nieuw blad óf als object in. Ik klik hier altijd op als nieuw blad (dan krijg je de grafiek over het hele blad ;) )

* Stap 8: Nu heb je je grafiek die je wilt hebben :)

Mocht je nog vragen hebben, dan mag je ze altijd stellen [!]

Groetjes Marco

Berichten: 281

Re: IJklijn maken in excel

Je kan ook, wanneer de kolommen (waarden) in Excel staan, beide kolommen selecteren en dan op 'invoegen' ==> grafiek klikken.

Berichten: 197

Re: IJklijn maken in excel

Ik probeer de grafiek op internet te zetten, maar het wil nog niet lukken Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: IJklijn maken in excel

Oke, ik ga het proberen!

Bedankt!

P.S. Moet een van de assen op logaritmische schaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: IJklijn maken in excel

Bestaat er eigenlijk een eenheid van transmissie? :oops:

B.v.d.

Re: IJklijn maken in excel

transmissie = doorgelaten licht/opvallend licht, dus dimensieloos

de keuze van welke schaal je gebruikt is de schaal die ervoor zorgt dat de grafiek het duidelijkste interpretabel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: IJklijn maken in excel

Bedankt allemaal!! Volgens mij is het redelijk gelukt :D

Nog 1 vraagje :oops: Moet je een lijn door de punten trekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJklijn maken in excel

Dat lijkt me inderdaad handig. Interpolatie heet dat ook wel. Als de punten inderdaad een beetje op 1 lijn liggen (te zien aan de R2 die 0,999 hoort te zijn bij een goede lijn) betekent dat dat een concentratie berekend uit een extinctie tussen 2 punten bijna zeker klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: IJklijn maken in excel

Bedankt! :D

Re: IJklijn maken in excel

Als je op een punt van de ijklijn gaat staan en rechts klikt kun je een trendlijn toevoegen en als je de vergelijking aanvinkt krijg je automatisch de lijn en de funktie van die lijn.

Reageer