[Scheikunde] energiediagrammen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

[Scheikunde] energiediagrammen

Bij de reactie tussen Fe2O3 en 3CO, wordt allereerst het zuurstof van het ijzer ontleed. Dit levert een ontledingswarmte van 8,22 × 105 op. Daarna wordt het zuurstof aan de koolstofmonozidetoegevoegd. Dit levert een vormingswarmte van -3,935× 105

Nu wil ik dit in een energiediagram weergeven. Welke reactie moet ik als eerst weergeven?

Bij een exotherme reactie heb ik geleerd dat je eerst de activeringsenergie moet noteren. Is er bij deze endotherme reactie ook een activeringsenergie?

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [Scheikunde] energiediagrammen

Ik zie intussen dat ik een paar stappen ben vergeten, maar ik ben nog steeds benieuwd hoe ik dit in een energie diagram moet weergeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] energiediagrammen

Die activeringsenergie is volgens mij je ontledingsenergie. Die reactie is endotherm, m.a.w. er is energie voor nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [Scheikunde] energiediagrammen

Dus de ontledingsenergie is altijd de activeringsenergie en is altijd positief?

Bij een diagram van een exotherme reactie gaat de energiewaarde van de eindproducten omlaag. De activeringsenergie gaat omhoog. De activeringsenergie zorgt dat het niveau eerst stijgt.

Bij een diagram van een endotherme reactie gaat de energiewaarde van het eindproduct omhoog. Hoe geef je in een diagram weer wat het verschil is tussen de verhoging van de activeringsenergie en het aantal joule dat de eindproducten uit de omgeving opnemen? Of is dat niet gebruikelijk?

Een negatieve reactiewarmte betekent toch dat de reactie exotherm is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] energiediagrammen

Je stelt meer vragen dan ik uit mijn vergrijsde en verstofte atheneumtijd zo gauw op kan diepen. Maar om te beginnen zul je die atoombindingen tussen Fe en O open moeten maken, en dat kost energie. Vervolgens moet je dacht ik nog die gekke C-O binding openbreken (ook endotherm dacht ik), waarna uit het vormen van de CO bindingen van CO2 weer energie vrijkomt.

En wat betreft dat diagram: begin je niet met een y-as waarop de enthalpie staat aangegeven, en geef je dan in x-richting een verticale lijn aan met het enthalpie-niveau van elke stap? Dan krijg je dus eerst een horizontale lijn met het enthalpie-niveau van FeO3 +3C: :P , dan een stapje omhoog naar FeO2- + O= + =C=O +2C: :P of hoe je dat noteert, dan stap omlaag voor FeO2 + O=C=O +2C: :P , dan een stapje omhoog voor FeO + enzovoort? totdat je Fe en 3CO2 overhebt?

Je krijgt dan volgens mij een soort trapjesdiagram, met stapjes omhoog voor endotherme deelreacties, en stapjes omlaag voor exotherme...

MAAR NOGMAALS, verstoft en vergrijsd. Ook de deelreacties van bovenstaand voorbeeld zullen waarschijnlijk niet helemaal correct zijn.....(of helemaal niet :roll: )

Voor de rest, of iets wat echt correct is, zul je echt moeten wachten tot er een ander langskomt... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [Scheikunde] energiediagrammen

Bedankt voor de uitleg. Ik hoop dat iemand het kan bevestigen. :roll:

Reageer