Springen naar inhoud

kristallisatie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

LoesC

    LoesC


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2009 - 16:25

Hallo,

Ik ben student juweelontwerp en voor mijn juwelen ben ik op zoek naar kristallisatie opl. Het is de bedoeling om kleine glazen bolletjes met een oplossing te vullen die na verdampen kristallen in de bolletjes achterlaat.Denk aan kopersulfaatopl waarbij de vloeistof langzaam verdampt en en koperkristallen achterblijven. Het verdampen van de opl zou traag gaan want wordt bekomen door de glaasjes af te dekken met een filtergaasje en zilveren houdertje.
Kan ik verschillende soorten kristallen in ťťn bolletje bekomen of mengt dit met elkaar?

Als er iemand een manier weet om glas te blazen (echt op klein niveau max 3cm groot) mag die dat ook altijd melden.

Dank je wel

Grtz

Vol - ledig

Volledig


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

jack de keyzer

    jack de keyzer


  • >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2009 - 18:43

ik zie niet goed in hoe je kristallen wil kweken in glazen bolletjes...

in elk geval : als juweelontwerper heb je dus de beschikking over een gasvlam (genre bunsen); neem een glasbuis en smelt het uiteinde over een lengte van +/- 1 cm dicht terwijl je al draaiende lucht in de buis blaast. Even googelen op "glasblazen" lost veel vragen op. Het lukt soms van de eerste keer, maar reken daar niet op.

Ik weet dat er een e-boek over "glassblowing" bestaat, als ik me niet vergist te vinden via scribd.com of anders via virtual library. Zoek ook even bij de science amateurs ed.

Succes ermee !

#3

LoesC

    LoesC


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2009 - 09:59

met die glazen bolletjes bedoel ik eigenlijk een soort van rondbolkolven maar dan in het mini. Opening vanboven zoals bij een klein flesje,waaruit dan de vloeistof kan verdampen.
Bedankt voor de tip omtrent glasblazen.

Vol - ledig

Volledig


#4

jasper2

    jasper2


  • >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2009 - 10:48

Veel zouten vormen kristallen als je de oplossing langzaam laat verdampen. Kopersulfaat geeft ook nog eens een mooi kleurtje. De meeste zouten zijn echter wit. (Denk maar eens aan keukenzout.) De meesten zouten met leuke kleurtjes krijg je met lood of kwik zouten, deze zijn echter niet om aan te raden in verband met chrinsche vergiftiging!!!!!
Mijn ervaring is dat de meeste sulfaten mooie kristallen vormen. Barium zouten slecht kristallen vormen (erg klein),

Succes
Jasper

#5

pghm

    pghm


  • >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 23:04

Er zijn dingen die er makkelijk uit zien en makkelijk zijn,
Er zijn dingen die er moeilijk uit zien en moeilijk zijn,
Er zijn dingen die er erg makkelijk uit zien en verschrikkelijk moeilijk zijn.

Glasblazen hoort bij dit laatste (ik heb ooit 2 jaar opleiding gevolgd)

Met een ordinaire bunsenbrander kan je het beste werken vanuit AR-glasbuizen of, als het iets groter moet zijn vanuit proefbuizen. De halsopening kan je smaller maken op dezelfde manier als je capillairen trekt.

Besef ook dat, hoe groter de bol voor een zelfde buis hoe dunner de wand, grote bollen komen uit grote buizen en die zijn dan weer moeilijk te verwerken met een gewone bunsenbrander. Het is echt niet zo moeilijk om bollen te maken die je gewoon kan stuk blazen.

Voor hard glas kan je niet zonder aparte zuurstof.

Om te reageren op Jack : glas wordt (met uitzondering van kwarts) NOOIT geblazen in de vlam. Hou de toegesmolten buis schuin in de vlam zodat je een groter oppervlak verhit.

Na een uurtje prutsen zal het wel lukken.

P.

#6

LoesC

    LoesC


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2009 - 10:56

ok en moet ik dan gewoon mijn mond aan die buis zetten en blazen???lijkt mij verschrikkelijk warm... Misschien toch maar beter ander eindwerk zoeken...

Trouwens ook nog dit...ik moet een juweel verzilveren via elektrolyse. Nu heb ik een beetje achtergrond van chemie maar ver rijkt die ni meer.

Zou werken met een AgNO3 opl maar nu stuit ik op de vraag, hoeveel spanning op de bron te zetten en welke concentratie elekrolytopl...
Heb ik hier de massa van het juweel voor nodig? Al die constanten en formules slaan me rond de oren en geraak er ni echt wijs meer uit.

groetjes

Vol - ledig

Volledig


#7

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2009 - 17:48

Loes,

Je vraag hier dingen die je eigenlijk van je docent of praktikumbegeleider zou moeten leren. Of eventueel op een bedrijfsstage. Het gaat hierbij vooral om handvaardigheden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#8

LoesC

    LoesC


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2009 - 18:20

dat gaat nogal moeilijk als ik degene ben met het meeste ervaring in chemie...in de juwelenrichting zitten niet zoveel abstracte wetenschappers...
Heb lange tijd geleden een chemieopleiding genoten dus heb er wel enige kennis van, had alleen gehoopt er hier meer te krijgen. Maar de bibliotheek zal dan toch gemakkelijker zijn. Ik weet echt wel hoe ik kan kristallen kan maken maar die kennis is ondertussen wat weggebd na vele jaren werkvloer. En sorry...maar formules blijf ik ook niet onthouden, toch zeker niet degenen die ik niet moet gebruiken.
Enkel op gebied van glasblazen ben ik een echt groentje

Vol - ledig

Volledig


#9

pghm

    pghm


  • >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2009 - 23:46

ok en moet ik dan gewoon mijn mond aan die buis zetten en blazen???lijkt mij verschrikkelijk warm... Misschien toch maar beter ander eindwerk zoeken...

Jawel, klinkt erger dan het is. Glas is een slechte warmtegeleider.
Buisjes van 10 cm kunnen perfect worden geblazen zonder je te branden.
Ik ben vergeten te zeggen dat je zacht glas herkent aan de kleur van de kopse kant, dit is groenachtig.

Maar toch niet te vergeten is de eerste wet van de glasblazerij : "heet glas en koud glas zien er perfect hetzelfde uit" ;) dus blazen aan de goede kant van de buis ;) ;)

Voor elektrolyse op kleine schaal zijn er complete setjes te krijgen (googlen maar).

P.

#10

Ambidexter

    Ambidexter


  • >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2009 - 12:18

ok en moet ik dan gewoon mijn mond aan die buis zetten en blazen???lijkt mij verschrikkelijk warm... Misschien toch maar beter ander eindwerk zoeken...

Trouwens ook nog dit...ik moet een juweel verzilveren via elektrolyse. Nu heb ik een beetje achtergrond van chemie maar ver rijkt die ni meer.

Zou werken met een AgNO3 opl maar nu stuit ik op de vraag, hoeveel spanning op de bron te zetten en welke concentratie elekrolytopl...
Heb ik hier de massa van het juweel voor nodig? Al die constanten en formules slaan me rond de oren en geraak er ni echt wijs meer uit.

groetjes

Ik wet niet waarvan je juwelen gemaakt zijn, maar ik kan me voorstellen dat metaal niet zo gemakkelijk aan het oppervlak hecht.
Misschien moet je het wel doen op de manier waarop metaal op glas wordt aangebracht, dus zoals bij het maken van spiegels. Hiervoor is er een speciaal mengsel van chemicalieŽn, waardoor metaal een hechtende film op het glas vormt.
Dit staat onder meer uitgelegd in het boek 'Chemische KabinettstŁcke' van Roesky en MŲckel (als ik het me goed herinner).

Veranderd door spidey, 16 februari 2009 - 12:19


#11

LoesC

    LoesC


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2009 - 19:10

bedankt voor de tips.
Welke ondergrond mijn juweel gaat hebben weet ik nog niet zeker maar denk tin of messing. Heb nog tot spetember 2010 om te experimenteren dus...nog lange weg te gaan. Ga zeker is naar het boek zoeken en mij wagen aan het glasblazen :oops:

Vol - ledig

Volledig


#12

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 februari 2009 - 21:40

Waarom wil je die kristallen in het bolletje vormen? Als je bolletje open is kun je er toch gewoon een mengsel van mooi geselecteerde kristalletjes ingooien? Dan kun je de kristallisatiecondities ook veel makkelijker in de gaten houden, en kun je mengen wat je wilt.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures