Springen naar inhoud

toepassingen acetylatie

• Log in om te kunnen reageren

saartje1991

saartje1991

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 17:19

Dag allemaal,

ik heb voor mijn PWS (profielwerkstuk) wat informatie nodig over acetylatie. Door middel van oude studieboeken ben ik ongeveer te weten gekomen hoe de reactie verloopt, maar ik ben nu op zoek naar enkele (relatief simpele) toepassingen van de reactie. Kan iemand mij verder helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3329 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2009 - 20:25

Acetic anhydride is commonly used as an acetylating agent reacting with free hydroxyl groups. For example, it is used in the synthesis of Aspirin.

Bron

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2009 - 20:33

Heel bekend is het acetyleren van salicylzuur tot aspirine. Als motief wordt daarbij vermeld dat het geacetyleerde produkt veiliger voor de maag zou zijn. In het darmkanaal zou het salicylzuur weer teruggevormd worden om daarna verder als pijnstiller werkzaam te zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2009 - 11:29

Het kan ook als beschermgroep worden gebruikt voor amines en alcoholen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2009 - 13:08

Het wordt in de milieuchemie vaak toegepast om polaire moleculen minder polair te maken, zodat ze gaschromatografisch op een veel toegepaste (relatief apolaire) analytische kolom makkelijker te analyseren zijn.
Vaak zijn het -OH-groepen die worden geacetyleerd m.b.v. azijnzuuranhydride (bijv. van fenolverbindingen, carbonzuren, aminoverbindingen).

Veranderd door Marjanne, 18 februari 2009 - 18:01

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2009 - 22:12

Je kunt ook aromatische moleculen (zoals benzeen) acetyleren. Deze Friedel-Craft acylering gaat via een electrofiele aromatische substitutie. Hierbij wordt een verbinding tussen koolstofatomen gemaakt. Deze reactie wordt gebruikt in de opbouw van organische moleculen bij ondermeer de synthese van farmaceutische producten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures