Organometaal polymeer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 132

Organometaal polymeer

Bij het bekijken van organische dizuren kwam de volgende vraag in me op:

Is het mogelijk om polymere ketens te maken van metaalatomen tussen dicarbonzuren?

Ik bedoel iets als bijvoorbeeld: koper + glutaarzuur -> polykoperglutaraat

n Cu2+ + n COO-(CH2)3COO- -> (CuCOO(CH2)3COO)n

Kan dit?

Berichten: 1.816

Re: Organometaal polymeer

Mijn eerste gedachte was nee, omdat er teveel vrijheidsgraden zijn. Maar is wel een leuke gedachte.

Heb vroeger wel eens polymeren gemaakt met ferroceen, maar die leiden allemaal tot een soort onwerkbaar poeder en dat werd vrij snel gestopt.

Misschien te snel?
LiA

Berichten: 2.337

Re: Organometaal polymeer

Ofwel krijg je neerslag doordat het metaalion met beide carboxylgroepen gaat binden of in het kristalrooster maar dan zit je met 3D ionbindingen en geen covalente bindingen voor je polymeer. Dus ik denk dat het niet kan.

Ik heb ook ooit nog eens een topic gestart over andere organometaalpolymeren misschien vind je die ook interessant.

Berichten: 45

Re: Organometaal polymeer

@chemaniac, dat is wel interessant ja waar kan ik dat vinden?

Berichten: 132

Re: Organometaal polymeer

Chemaniac, bedoelde je dit topic?

Vanwege de lange keten, verwacht ik eigenlijk niet dat er een chelaat gevormd wordt, zoals bijvoorbeeld met oxaalzuur.

Daarmee wordt het logischer dat er een polymeer gevormd wordt, toch?

Uit de reacties van Thionyl en in het bovengenoemde topic, begrijp ik dat een te snelle polymerisatie geen mooi product tot stand brengt. Het wordt dan niet homogeen, maar je krijgt klonten. Dit zie ik meer als een praktisch probleem.

Het ging me eigenlijk meer om de vraag of de reactie überhaupt mogelijk is, en onder welke omstandigheden.

Berichten: 311

Re: Organometaal polymeer

Er bestaan wel polymeren van silicium atomen (bijvoorbeeld polydimethylsiloxaan PDMS). De 'backbone' van dit polymeer is dan -Si-O-Si-O-. Dus eigenlijk een soort glas.

Berichten: 1.816

Re: Organometaal polymeer

Bij mij (ons) ging het om voorstudies voor studenten. Voordat ze konden inschrijven op een project (van ca 3 weken) was er een soort van haalbaarheidsonderzoek van voorgestelde projecten. Dus wat literatuuronderzoek en wat practische experimenten. Internet was er toen nog niet!! Maar dit liep dus op niets uit, helaas, want het leek me wel iets leuks. Maar dat heeft echt niets te maken met een "te" snelle polymerisatie, eerder met tijdsgebrek.

Heb een behoorlijk aantal van dat soort voorstudies gedaan en de meeste gaven wel leuke resultaten. Was best een spannende tijd, met veel afwisseling.
LiA

Berichten: 2.337

Re: Organometaal polymeer

Nee ik bedoelde deze topics:

-Dit gaat over een overmaat base toevoegen aan Cr3+ je krijgt dan een 'complex' polymeer.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...polymeer+zouten

-Ook deze over polygrignard:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...polymeer+zouten

Ik dahct ook eens en topic te hebben egstart over dat wat jij bedoelt maar ik dachtd an eerder aan oxaalzuur met Fe2+ of Cu+ maar daarmee vormt het gewoon neerslag in 1:1 molverhouding. Nu is de vraag is die neerslag in een bepaald milieu om te vormen in een polymeer? Opwarmen levert pyrofoor ijzer. Koelen gaat niets veranderen dnek ik. Dus het antwoord lijkt mij: Nee die polymeren bestaan niet.

Reageer