[scheikunde] Belousov-Zhabotinsky PO

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Belousov-Zhabotinsky PO

beste forum gebruikers,

Ik hoop dat ik het hier goed plaats aangezien ik voor het eerst nu gebruik maak van dit forum, maar ik zit met het volgende probleem. Ik heb bij mijn leraar scheikunde voor de practische opdracht dit jaar (vwo6) opgegeven dat ik ging onderzoeken of de Belousov-Zhabotinsky reactie wel of geen klokreactie is.

Mijn probleem is echter bij mijn vooronderzoek heb ik filmpjes gezocht maar het ene filmpje laat spiralen zien en het andere regelmatige kleuromslag net zoals de briggs-raucher reactie (als ik het goed spel) die een vriend van mij voor zijn PO doet. Dit geeft mij een nogal raar en vertekend beeld van wat de reactie nou eigenlijk precies doet. ik hoop dat iemand mij hier opheldering over kan geven.

Verder heb ik het volgende probleem waar ik tegenaan ben gelopen en dat is dat in iedere instructie die ik op internet kan vinden voor deze reactie staat dat ik een kleine hoeveelheid van een cerium(1V)zout en enkele druppels Ferroïne toe moet voegen. Maar mijn vraag was toen wat is "een kleine hoeveelheid" dit vind ik namelijk nogal relatief en mijn leraar keurt dit soort taalgebruik zeker af. Ook vroeg ik me af of er ook cerium(1V)zouten zijn die ik absoluut niet mag gebruiken. Ik kan me namelijk indenken dat ik geen BrCe4 moet gebruiken omdat (zoals het in het door mij op internet gevonden reactie schema staat) Br- word gebruikt in een van de 5 reactie's waaruit de Belousov Zabotinsky reactie bestaat.

Dit brengt mij echter bij het volgende punt in de door mij gevonden instructie's staat nergens dat ik een broomzout op moet lossen alleen kaliumbronmaat wat volgens mij KBrO3 is maar volgens mij reactie schema is er ook Br- nodig. Hoe zit dit dan of moet ik toch een .....bromide toevoegen en dit dan in molverhouding 1:2 met die van de KBrO3? aangezien er in de door mij gevonden bronnen in 2 reactie's Br- nodig ien in beide reactie's 1:1 molverhoudign met de rest is?

Verder ben ik op zoek gegaan op het internet of er ergens eisen zijn wanneer men iets een klokreactie kan en mag noemen. Deze heb ik echter niet kunnen vinden. Ik kan me er zelf natuurlijk wel wat bij indenken maar mochten er ergens officieele eisen voor bestaan en iemand weet die toevallig of weet waar ik ze kan vinden zou dit voor mij een enorme vooruitgang zijn.

ik hoop dat er mensen zijn die mij iig met allemaal of een van deze problemen kunnen helpen, bij voorbaat dank

vwo6 student

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Belousov-Zhabotinsky PO

BrCe4 bestaat niet CeBr4 bestaat wel maar je gebruikt bij deze reactie Ce(SO4)2

Bromaat is eigenlijk Br5- met 3 O2- eraan vast en is in zuur milieu een sterke oxidator. Aangezien je zwavelzuur en citroenzuur en malonzuur toevoegd is het wel een zuur milieu.

Eerst reageerd het Ce(IV) met het malonzuur tot Ce(III)

Hierna reageerd het Ce(III) door oxidatie door de bromaat terug naar Ce(IV)

Het heeft iets te maken met katalyse van de reactie (volgens mij de reactie waarbij het Ce(III) terug gaat naar Ce(IV) ) onder invloed van licht. Dit snap ik ook niet helemaal.

Ja dit is een klok reactie aangezien de stof Ce(IV) verdwijnt, terugkomt, verdwijnt terug.......... zonder dat je tussendoor zelf chemicaliën toevoegd.

Succes met je open onderzoek,

Jasper

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Belousov-Zhabotinsky PO

jasper heel hartelijk bedankt in ieder geval alvast het is voor mij nu een stuk duidelijker geworden

Reageer