Springen naar inhoud

[scheikunde] Metaalgehaltes bepalen in staal(dat niet ijzer is)

• Log in om te kunnen reageren

Imaginate

Imaginate

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2009 - 16:04

Goede middag, ik kom hier mijn vraag stellen omdat ik niet zeker weet hoe ik dit probleem moet aanpakken. Voor mijn profielwerkstuk wil ik gehaltes van bepaalde metalen in hedendaagse voorwerpen bepalen, om daarbij te bepalen waarom iets "roestvrij staal" of "verhard staal" wordt genoemd, dit komt geloof ik doordat het staal dan een legering is met bijvoorbeeld chroom, maar ik kan me geen goede manier bedenken om dit te bepalen, mijn scheikunde leraar zegt dat ik het met een spectrofoto meter kan doen, maar daarmee kan je toch alleen maar de concentratie van het ijzer zelf bepalen. Ik dacht zelf aan eerst het op te lossen met een zuur, en dan met een base het chroom laten neerslaan (wellicht kan dat met Cl-)
Ook dacht ik misschien aan massaspectrometrie, maar daar hebben we er geen van op school.

Ik weet uberhaupt niet of dit zou werken of niet, en ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me wellicht een betere manier zou kunnen vertellen.

Bij voorbaat dank.
Christopher

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2009 - 18:43

Imaginate,

Het gaat bij roestvast staal of bij gehard staal niet alleen maar om de samenstelling maar vooral om de strukturen van deze materialen. Je moet daarvoor meer doen dan alleen maar de samenstelling bepalen. De structuren worden vooral bepaald door de thermische voorgeschiedenis van het materiaal.
Je hebt voorkennis nodig om je analyseresultaten aan een bepaalde staalsoort te kunnen relateren. Ook de magnetische eigenschappen spelen daarbij een rol.
Het koolstofgehalte speelt bij staal een grote rol voor de strukturen. Maar de koolstofanalyse is vrij moeilijk.
Als je je wilt beperken tot de metaalanalyses gaat het vooral om chroom, nikkel, mangaan, en elementen die in veel kleinere hoeveelheden aanwezig zijn. Alle elementen in staal hebben een functie voor de eigenschappen van het staal. Daarvan moet je wel iets weten of bestuderen. Hopenlijk kan je leraar daarover iets uitleggen. Ik vat er nu maar wat van samen:
Austenitisch RVS bevat 16-20 % chroom en 8-10 % nikkel. Is niet ferromagnetisch
Ferritisch RVS bevat 16-20 % chroom en bijna geen nikkel. Is wel ferromagnetisch
Ongelegeerd staal bestaat voor meer dan 95% uit ijzer.
Functies? Chroom zit er in voor de passiviteit; nikkel voor het stabiliseren van de gewenste f.c.c. structuur. Kleine hoeveelheden van andere metalen zitten er alleen in om bepaalde gewenste structuren te stabiliseren. De natuurlijke struktuur van ijzer is b.c.c. en die vind je in ferritisch roestvast staal. Strukturen hangen samen met mechanische eigenschappen. Probeer daar nog wat over te lezen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures