Springen naar inhoud

[scheikunde] denatureren van eiwit

• Log in om te kunnen reageren

pvv

pvv

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2009 - 14:53

om karemelk langer houdbaar te maken word de melk hoog gepasteuriseert 180 sec 92C om bacterien te doden en eiwitten te denatureren; waarom eiwitten denaturen, wat houd dit in, wat gebeurd er dan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2009 - 15:53

Eiwitten denateuraliseren doe je waarschijnlijk regelmatig. Namelijk als je een eitje kookt. Een eiwit heeft een driedemensionale structuur die van belang is om als katalysator te kunnen dienen. Daarvoor moet de passende stof in het eiwit passen. Als je het eiwit verhit en daardoor denaturaliseerd zal de driedemensionale structuur van het eiwit veranderen en zal het dus de katalytische werking verliezen. De te katalyseren reactie zal dus niet meer optreden bij deze temperatuur.
Waarom het denaturaliseren effect heeft op de houdbaarheid van de melk weet ik niet.

Jasper

Marco-lab001

Marco-lab001

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2009 - 17:07

Makkelijker gezegd: bij denaturatie valt de ruimtelijke structuur van een eiwit uit elkaar; het eiwit gaat gewoon kapot! Verder heb ik nog antwoord op je 2e vraag : waarom heeft denatureren effect op de houdbaarheidsdatum van karnemelk? Het antwoord is dat de viscositeit (de stroperigheid van karnemelk) wordt verhoogd (dat laatste heb ik op internet gevonden!!)

Hoop dat je hier wat aan hebt,

Groetjes Marco

Veranderd door Marco-lab001, 17 februari 2009 - 14:21

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2009 - 12:44

Een eiwit 'denaturaliseren'? ontneem je dan de nationaliteit van het eiwit?

of is het denatureren?

Marco-lab001

Marco-lab001

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2009 - 14:22

Haha typfoutje van mij, ik heb het al aangepast ;) Bedankt voor het corrigeren! :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures