Stelling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten

Stelling

Stelling:

Mensen zijn bang voor chemicaliën.

Hierbij heb ik het natuurlijk over de ophef die iedere keer weer ontstaat, als men het woord 'chemicalie' in de mond neemt. Tegen chloortransporten wordt gedemonstreerd, hoe veilig het transport ook, terwijl niemand beseft dat chloor een veelgebruikt product (in bewerkte/onbewerkte vorm) is. Denk maar aan PolyVinylChloride, of ontsmettingsmiddelen.

Niet alleen chloor is de klos. In de Tweede Kamer is meerdere keren het idee geopperd om bepaalde soorten kunstmest te verbieden, omdat het te makkelijk zou zijn om daar explosieven van te maken. Heeft men dan niet door dat er ook nog miljoenen mensen zijn die het gebruiken op de manier dat het bedoelt is? Altijd lopen er weer die nitwits rond die denken dat ze alles in de hand moeten houden. In de VS gaat het zelfs zo ver, dat men fietsen opblaast wanwege een foute sticker!

Berichten: 774

Re: Stelling

Allemaal overdreven eigenlijk hé.

Alles zijn chemicalien...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stelling

Die angst komt niet voort uit chemicaliën maar uit onwetendheid. Onze evolutie heeft ons geleerd bang te zijn voor dingen die we niet kennen.

Berichten: 197

Re: Stelling

Ik denk niet dat mensen bang zijn voor chemicaliën, ik denk dat ze voor sommige en de bijvoorbeeld voor hun onbekende chemicaliën bang zullen zijn! We zijn als mensen geneigd te stereotyperen en dat gaat een beetje door tot in verschillende dingen, o.a. ook bij de Chemie. Het is gemakkelijk ergens een etiket op te plakken zodat men weet waar ze mee af zijn. Bij de Chemie zullen ze het doen door te denken: "Chloor.....(een stof met chloor als element erin) is volgens mij slecht, dus moet ik er extreem voorzichtig mee om gaan". Extreem moet je in deze zin natuurlijk niet al te letterlijk nemen(!!!). Verder vind ik het argument van Fuzzwood wel erg sterk: onwetendheid. Ik denk dat een stereotyp hieruit voortvloeit......

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stelling

Doet me denken aan een (oude!) discussie die we al eens gevoerd hebben... en wel in dit topic.

Misschien wel een nuttige aanvulling.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Stelling

Bang voor chemicaliën als chemicus? Misschien in zekere zin toch wel, als ik een mij onbekende stof in handen krijgt kijk ik altijd de MSDS na om de risico's te kunnen inschatten.

Voor niet chemici kunnen deze MSDS nogal eens angstwekkend zijn omdat de interpretatie hiervan niet altijd simpel is zeker niet op het punt van toxiciteit, mutageniteit en teratogeniciteit en verkeerde conclusies snel getrokken zijn.

Angst voor chemicaliën is over het algemeen een goed iets als je niet weet wat de risico's zijn en vaak genoeg zijn mensen niet bang genoeg als je kijkt naar het aantal ongelukken dat er mee gebeurt .

Iets anders is de berichtgeving waarbij dingen worden geroepen zonder goed na te gaan wat er aan de hand is en scoren belangrijker lijkt dan goede gefundeerde informatie.

Re: Stelling

Wat ik hier bedoel, is dat als je iemand verteld dat er chloor in PVC zit, men direct denkt dat ze met een of andere napalm in vaste vorm te maken hebben.

Onwetendheid is hier inderdaad een hele grote factor in. Veel mensen weten niet wat bepaalde stoffen nou eigenlijk doen, en dat ze lang niet altijd gevaarlijk zijn. Bij de stoffen waarvan men weet dat het gevaarlijk kan zijn, in bepaalde mengsels, wordt direct gedacht dat je het ook daarvoor gaat gebruiken (zie mijn stukje over kunstmest).

Ik zou bijna een petitie naar SIRE sturen om hun volgende spotje hierover te maken, want nog even en Nederland ziet het verschil tussen een chemicus en een terrorist niet meer...

Berichten: 31

Re: Stelling

Voor niet chemici kunnen deze MSDS nogal eens angstwekkend zijn omdat de interpretatie hiervan niet altijd simpel is zeker niet op het punt van toxiciteit, mutageniteit en teratogeniciteit en verkeerde conclusies snel getrokken zijn.
Idd, ik zie ons al in de kroeg zitten met handschoenen, labjas en veiligheidsbril, want als je de gevaren van ethanol leest zou je er het liefst ver van weg blijven.

Gesloten