Fosfaatbuffer aanmaken

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 15

Fosfaatbuffer aanmaken

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het maken van fosfaatbuffer 0.067M, pH 6.9 uit 1/15M/L. ik kom er echt niet uit :S!!

Alvast bedankt groetjes.!

Berichten: 111

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Ik kan je misschien wel helpen maar je oplossing waarmee je begint is mij onbekend. ik weet niet wat je hebt als beginstof in 1/15M/L is dat een 0.067M opl? of is dat 1 15M opl.?

Als je het iets duidelijker zou kunnnen formuleren dan is het misschien ook mogelijk om een antwoord te vinden.

Jasper

Berichten: 15

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Laat ik mijn vraag beter formuleren;

Ik heb een di-Natriumhydrogeen-fosfaatoplossing (buffer - stamoplossing) 1/15 mol/L. Hieruit moet ik 0.067M, pH 6,9 fosfaatoplossing maken. Hoe kom ik hier aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Eén vijftiende mol per liter (1/15 mol/l) is gelijk aan 0.067 mol per liter. Je moet hem dus alleen op pH brengen. Als de pH van je begin-oplossing hoger is dan 6.9, wordt hier meestal (ortho-)fosforzuur voor gebruikt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 15

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Ik ben dus bezig met een Giemsa kleuring voor een bevokingsonderzoek van de Cervix. Daarbij heb ik fosfaatbuffer nodig, maar bij het stellen op pH met (ortho-)fosforzuur heeft dat geen effect op mijn Giemsa oplossing? Btw ik moet nog kijken of mijn oplossing wel 6,9 pH is. Hopelijk hebben we hier een pH-Meter :S (cytologisch lab)

Hartelijk dank Raspoetin en jasper2.

Groetjes Herbalist

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Herbalist schreef:Hallo,

Kan iemand mij helpen met het maken van fosfaatbuffer 0.067M, pH 6.9 uit 1/15M/L. ik kom er echt niet uit :S!!

Alvast bedankt groetjes.!
Ik heb geen verstand van biochemische activiteiten, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Ik wil je er wel even op wijzen dat je moet oppassen met je symbolen (zie je quote hierboven).

De afkorting van mol bestaat niet. De afkorting van molair = M.

Molair = mol per liter, oftewel mol/L oftewel mol.L-1.

De eenheid die jij gebruikt bij 1/15 M/L bestaat niet, en is dus fout. Het moet zijn:

0,067 M of

1/15 M

of 0,067 mol/L of mol.L-1 of

1/15 mol/L of mol.L-1

Je ziet, keuze genoeg. En jij presteert het om nu net een verkeerde keuze te maken ;)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 15

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Dit staat zo gegeven in een SOP. De afkortingen verzin ik niet ^^. Ik ben net aan de slag gegaan met fosfaatbuffer. Alleen ik heb geen (ortho-)fosforzuur kunnen vinden. Is er mischien een andere stof waarmee ik mijn buffer op pH kan brengen.

pH moet dus omlaag. ??

Berichten: 111

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Hallo,

bij het aanzuren met orthofosforzuur is de fosfaatbuffer geen 0.067M meer maar meer omdat er meer fosfaat in gebracht wordt. Als dit stoort in je reactie moet je dit niet gebruiken. Je kunt ook op pH maken door een sterk zuur toe te voegen. moet dus alleen wel oppassen dat het restion niet stoort (b.v. zoutzuur-Cl-)

Groeten jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

jasper2 schreef: Hallo,

bij het aanzuren met orthofosforzuur is de fosfaatbuffer geen 0.067M meer maar meer omdat er meer fosfaat in gebracht wordt. Als dit stoort in je reactie moet je dit niet gebruiken. Je kunt ook op pH maken door een sterk zuur toe te voegen. moet dus alleen wel oppassen dat het restion niet stoort (b.v. zoutzuur-Cl-)

Groeten jasper
Jasper2,

De hoeveelheid fosforzuur die je toevoegt om de pH juist te krijgen is ten opzichte van het volume buffer zeer klein (een paar mL per liter, afhankelijk van start pH-waarde). De verhoging fosfaat-ionen is dan toch van verwaarloosbare invloed?

PS Aangezien Herbalist niet over fosforzuur beschikt is dit eigenlijk niet meer aan de orde, maar ik wilde even weten hoe Jasper2 over mijn argument denkt.

Aan Herbalist: Waarschijnlijk moet je pH omlaag, maar dat kan ik van hier uit niet zien natuurlijk. Je zult met een pH meter aan de slag moeten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 15

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Begin pH van fosfaatbuffer is pH 9.10. Hij moet dus omlaag. Maar een probleem is dus dat ik niet over (ortho-)fosforzuur beschik. En met een sterk zuur wordt de pH alleen maar hoger. Met wat kan ik mijn pH nu verminderen?

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Je kunt de pH gewoon instellen met HCL, voor de Giemsa kleuring is eigelijk alleen de pH van belang. (Er wordt fysiologisch materiaal gekleurd en daar zitten nog genoeg andere zouten/ionen in)

Berichten: 15

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Gelukt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bedankt Allemaal :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

... En met een sterk zuur wordt de pH alleen maar hoger. ...
Toch blijft dit vreemd. 8-[

Berichten: 15

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Jaa klopt. Dat heb ik verkeerd geformuleerd. xD!! Maar het is gelukt heb met HCL idd mijn buffer op pH kunnen brengen.

Mvg,

Herbalist!

Berichten: 111

Re: Fosfaatbuffer aanmaken

Raspoetin, je vroeg naar mijn mening,

Nou ik denk dat je wel gelijk hebt maar ik ken de Geisema kleuring niet. Als hij vraagt om een 0.67M opl. dan ga ik uit van 2 cignificante cijfers zoals hij die geeft.



Deze zou echter bij toevoegen van zoutzuur ook iets verlopen aangezien je meer vloeistof krijgt en dus verdunt. Ik zou echter denken dat deze invloed kleiner is aangezien een paar druppels gec. zuur de pH als in de goede richting kunnen brengen en je dan met een 1M opl. naar het eindpunt kunt.

Het is wel zo dat er dan vreemde ionen in oplossing gebracht worden wat soms niet wenselijk is.

Ik kan mij voorstellen (vaak bij buffers) dat deze concentratie echter niet erg belangrijk is maar een orde van grote aangeeft. in dat geval ben ik het geheel met je eens.

Groeten Jasper

Reageer