NMR-spectrum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

NMR-spectrum

Beste mensen, ik heb morgen scheikunde pw over o.a. het NMR-spectrum,

Ik snap wel dat er protonen worden aangeslagen en zo in een hogere toestand terecht komen, maar wat ik niet snap is hoe die pieken tot stand komen??

Zo heb je van de stof C2H6O een NMR-spectrum met één piek bij de OH-groep, een piek van CH2, die bestaat uit 4 pieken en een piek Ch3, die bestaat uit 3 pieken.

Deze verschillende pieken hebben toch te maken met de invloed van de andere H's die ze om zich heen voelen??

Alvast bedankt voor een uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NMR-spectrum

Klopt. De OH heeft zelf geen H op 3 bindingen afstand. De ethylstaart onderling wel:

Code: Selecteer alles


   H H

   | |

H-C-C-O-H

   | |

   H H

Er zitten in totaal steeds 3 streepjes tussen de CH3- H's en de CH2- H's.

De CH2- H's zullen het signaal van de CH3- H's splitsen in 3 pieken die 3x zo hoog zijn als het OH-signaal; de CH3- H's zullen het signaal van de CH2- H's splitsen in 4 pieken die 2x zo hoog zijn als het OH-signaal.

De OH groep zou volgens deze theorie ook gesplitst moeten worden in 3 pieken. Dit gebeurt echter niet door de elektronegativiteit van de O.

Berichten: 3

Re: NMR-spectrum

Bedankt voor de reactie, maar dr is toch nog iets wat ik niet snap.

Waarom heb je nu dat aantal pieken?

De CH2-groep 'voelt' 4 H's om zich heen, 3 van CH3 en 1 van OH ? Vandaar de 4 pieken?

De CH3-groep zou dan echter aleen maar 2H's van CH2 om zich heen moeten voelen en dus maar 2 pieken moeten vertonen, toch ? Omdat de H van de OH-groep te ver weg is om invloed uit te kunnen oefenen op de CH3 groep.

Berichten: 137

Re: NMR-spectrum

Liam schreef: Bedankt voor de reactie, maar dr is toch nog iets wat ik niet snap.

Waarom heb je nu dat aantal pieken?

De CH2-groep 'voelt' 4 H's om zich heen, 3 van CH3 en 1 van OH ? Vandaar de 4 pieken?

De CH3-groep zou dan echter aleen maar 2H's van CH2 om zich heen moeten voelen en dus maar 2 pieken moeten vertonen, toch ? Omdat de H van de OH-groep te ver weg is om invloed uit te kunnen oefenen op de CH3 groep.
oke, je hebt deels gelijk

CH3 - CH2 - OH

de CH3 zit naast een CH2 en daarom wordt deze opgesplitst in 2 + 1 pieken.

De regel is kijk naar een set protonen die gelijk zijn (de 3H's van de CH3) en kijk hoeveel er naast zitten. In dit geval 2. Tel er 1 bij op. Daarom zal de CH3 in 3'en worden gesplitst. Dat heet een triplet.

Nu de CH2. Die zit naast 3 H's en zal dus in 4en gesplitst worden. Dat heet een quartet.

Dit is de praktijk. In theorie zal er iets anders gebeuren. De CH2 zit namelijk naast een OH en die speelt wel degelijk een rol. Daarom zal deze door de CH3 in een quartet opgesplitst worden en daarna nog eens een keer door de OH in een doublet. Dat geeft dus een quartet van doubletten, dus 8 pieken in totaal.

Waarom zie je dat niet? OH's doen aan H-bruggen zoals je ongetwijfeld weet. Altijd heb je wel wat water in de alcohol zitten en al die OH's wisselen met elkaar uit waardoor ze 'uitgemiddeld' worden en de koppeling verdwijnt.

Een normale koppeling gaat over 3 bindingen: dus de H's van naburige koolstoffen koppelen met elkaar, zit er een koolstof tussen dan 'zien' ze elkaar niet meer.

Probeer nu zelf eens te bedenken hoe het spectrum van ethylacetaat eruit ziet:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ate-2D-flat.png

Berichten: 3

Re: NMR-spectrum

Zeer bedankt voor de uitleg!

Reageer