whisky

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 252

whisky

Op vakantie in Schotland heb ik (uiteraard) enkele wisky distilleries bezocht 8-[

Echt interessant een leerrijk, en dat je achteraf een borrel wordt aangeboden is mooi meegenomen natuurlijk. Eén van de dingen die ik geleerd heb nav zo'n bezoek is dat je bij een glaasje (single malt) whisky een theelepeltje (natuurlijk thee) water moet bijvoegen. Zo'n kleine hoeveelheid water in de whisky brengt alle vluchtige stoffen ineens vrij zodat het boeket (of hoe zeg je dat bij whisky) vrijkomt, en, nog belangrijker, de smaak wordt veel intenser. de Schotse gids kon me de onderliggende chemische en/of fysische grondslagen niet uitleggen maar het blijft me bezig houden. Temeer omdat, als je wat water bij een goede wijn voegt, je dat glas wijn net zo goed in de gootsteen kan gieten.

Kan iemand me een wetenschappelijke verklaring geven van dit fenomeen?

gezondheid! :D

Berichten: 252

Re: whisky

Voor de sceptische: Eerst echt zelf even proberen!

Voor Nederlanders: Ik weet niet of dit ook geldt voor jonge of ouwe Bokma ;)

Berichten: 281

Re: whisky

Zou het misschien komen doordat het verschil niet van chemische aard van de whiskey is, maar doordat je receptoren het anders waarnemen? Zomaar een duister idee hoor, ik heb namelijk geen idee waardoor het zou kunnen komen.

Berichten: 2.337

Re: whisky

Door de veel hogere concentraties in whiskey dan in wijn.

Ik vind het zo raar dat je meer oplosmiddel toevoegt en er toch meer stoffen midner oplossen.

Misschien is dit wel het antwoord. Je voegt water toe dat heel polair is waardoor de smaak en geurstoffen die voroal apolair zijn dus minder goet gaan oplossen dan in je sterker geconcentreerde alcohol die je eerst had.

Berichten: 184

Re: whisky

Volgens mij berusten smaak en geur vaak op polaire eigenschappen van de componenten. Verder kunnen onderlinge componenten deze eigenschappen versterken. (of juist verzwakken maar dat komt dan doordat deze het contact met smaak en geur papillen juist verminderen zodat het signaal wordt verzwakt)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: whisky

Het werkt zelfs al met een druppel water.

de aroma's zitten als het waren opgesloten en door de druppel water worden ze een beetje door elkaar gehusseld en komt er wat vrij.

Verder proef je na 2 glazen whisk(e)y het verschil niet meer want dan zijn je smaakpupillen verdoofd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: whisky

Ik ken de oplossing tot dit mysterie niet, maar wil wel graag ArcherBarry bijstaan in zijn constatering dat 1 druppel hetzelfde effect heeft als een theelepel.

Berichten: 180

Re: whisky

*hiks*

hierboven een linkje naar een mooie samenvatting over de chemische achtergrond van whisky. ik weet niet of het antwoord erin staat. ik heb hem een tijd geleden al gelezen en ik weet nog dat er iets in stond over water erbij of ijs erin.

maar precieze weet ik niet meer, maar zal ik aan het eind van middag even lezen, dus ik kom hier op terug

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: whisky

Toen ik ooit in Scotland was is mij verteld dat je een beetje water (hoeveelheid naar smaak) moest toevoegen om de ethanolconcentratie te verlagen. Bij 40% worden je reuksensoren compleet verdoofd door de alcohol. Het zou dus zijn om de aroma´s beter te kunnen ruiken.

IJs is uit den boze: het houdt de aroma´s in de vloeistoffase. Bovendien slaat een klein deel van die stoffen neer. Doe eens ijs in whiskey, inderdaad zie je op de bodem wittige vlokjes neerslaan.

Er is me ook verteld dat je whiskey best drinkt uit een groot wijnglas.

Dus, als ik uit eten ga en whiskey als aperitief vraag, dan vraag ik het altijd in een wijnglas met een kannetje kraanwater erbij (bronwater komt vaak uit de koelkast en is dus te koud).

Al was het alleen maar om de vreemde blik die je terugkrijgt. :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: whisky

hahaha

Marjanne, het verlagen van de alcohol consentratie met 1 druppel water lijkt mij niet significant. Inderdaad is ijs in de whisky een doodszonde.

zelf drink ik whisky het liefst uit een groot cognac glas. een beetje het zelfde effect als een groot wijnglas.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 31

Re: whisky

Je hebt hier zelfs speciale whiskey glaasjes voor. Deze lijken idd een beetje op een wijnglas/cognacglas en hier hoort dan ook een dekseltje bij om de aroma's binnen het glas te houden.

Afbeelding

Berichten: 252

Re: whisky

Een druppel of een theelepel geeft inderdaad hetzelfde effect. Zelf vermoed ik dat de uitleg van ArcherBarry het dichtst bij de waarheid komt. Het artikel van de link van kippenborst geeft duidelijk weer dat de chemie hier behoorlijk ingewikkeld is.

En, whisky drink je inderdaad best uit een glas waar de aroma's blijven in hangen, zoals een wijn- of cognacglas. Zelf kies ik toch het vaakst voor het typische whiskyglas, rond en breed, uit gewoonte. En het ziet er stoer uit.

Er bestaan ook special whisky 'nozing' glazen. Die lijken een beetje op portoglazen

Ik zal er wel nooit helemaal uit komen maar dat zal me niet weerhouden af en toe een glaasje te drinken. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: whisky

ik zou bijna zeggen dat er al wel verscheidene druppels water in een glas whisky zitten, dus een echte verklaring heb ik nog niet gezien.

Als ik het topic een beetje mag uitbreiden ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom whisky koud beter smaakt maar cognac warm....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: whisky

Dat komt door het aroma profiel van de 2 dranken. Door de cognac te verwarmen komen meer prettige aroma's vrij die je neus verwennen. Als je dat bij whisky doet dan gaan een paar minder prettige aroma's overheersen. Dit komt met name door de rook/turf smaak die je bij veel (schotse) whisky's hebt en niet zo snel bij cognac.

Het tulp glaasje van die fries zien er erg leuk uit maar ik drink mijn whisky toch liever in een groot cognacglas of in een passend whiskyglas. Daar past me neus beter in dan in zo'n klein tulpje en verder staat zo'n groot whiskyglas natuurlijk ook mooi.

Als je een glas eerst omspoelt hoef je er natuurlijk geen druppel water bij te doen maar met een droog glas dan geeft een druppeltje er bij wel meer smaak aan de whisky (of beter gezecht geur).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: whisky

Vanmorgen toevallig in een podcast gehoord: als de neus iets via de mondholte ruikt (smaak), wordt dit in een ander stuk van de hersenen behandeld dan een echte geur. http://www.nyas.org/snc/podcasts.asp#2014

Reageer