Thuisexperimenteren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 197

Thuisexperimenteren

Thuisexperimenteren? = KLIK

Ik zou zeggen, probeer en geef een reactie!! :lol: Of gewoon uit leukigheid om te lezen... [!]

Groetjes Marco

Berichten: 107

Re: Thuisexperimenteren

Fantastische link, heel erg bedankt.

Eindelijk ook eens een aantal originele experimenten

Daar doe ik zeker wat mee.

P.

Berichten: 1.490

Re: Thuisexperimenteren

kende 'm al ;)

Berichten: 197

Re: Thuisexperimenteren

Leuke reacties! Goed te horen :D Hebben jullie hiervan zelf ook al iets geprobeerd??

Groetjes Marco

Berichten: 1.816

Re: Thuisexperimenteren

Kende de meeste wel, maar ze zijn ook goed beschreven en gedocumenteerd. Fantastisch dat ze in één side verzameld zijn. Heb er hier nog wel wat andere liggen en misschien stuur ik ze wel naar hem op.
LiA

Berichten: 20

Re: Thuisexperimenteren

Ik zou wel willen maar hoe kom je aan al dat stuff? Soda, kleurstoffen...

Berichten: 86

Re: Thuisexperimenteren

Soda kun je gewoon in de supermarkt halen.

Berichten: 10

Re: Thuisexperimenteren

Ja kende ik al, maar is wel leuk! staat al bij mijn favorieten :) gebruik het vooral voor Yenka.

Berichten: 29

Re: Thuisexperimenteren

Ik zou wel willen maar hoe kom je aan al dat stuff? Soda, kleurstoffen...
De meeste stoffen die er staan zijn vrij eenvoudig om aan te geraken hoor. Of er kunnen andere producten gebruikt worden dan aangegeven.

@topic: inderdaad leuke site om te experimenteren, gouden centen wil ik wel eens proberen te maken :D

Berichten: 197

Re: Thuisexperimenteren

Dat heb ik al een keertje gedaan bij de opendag van m'n vorige school: echt een super leuk experiment; ofwel is aan te raden! [!] 8-)

Berichten: 840

Re: Thuisexperimenteren

Ja heb ik ook eens gedaan. Bij de stap waar je de munt uit de oplossing haalt moet je heel snel zijn, anders verdwijt het heel dunne laagje zink erg snel (dit gebeurde bij mij de eerste keer :cry: ).

Berichten: 197

Re: Thuisexperimenteren

Okee, maar volgens mij heb jij dan een andere stof gebruikt dan mij. Ik kon dat die munten er gewoon op m´n gemak uit halen, zonder haast dus. Welke stof ik heb gebruikt weet ik al niet meer daar is het te lang geleden voor. Weet jij het nog wel, Jor? [!]

Berichten: 840

Re: Thuisexperimenteren

Ik heb zink metaal in natronloog gelegd en hier een kopermuntstuk bij gedaan.

Het duurde vrij lang voordat de munt zilver-kleurig was.

Toen ik hem eruit nam, was ik te traag met afspoelen, zodat het natronloog op de munt het zink weer oploste. Ik had wel een verzinkte munt, maar hij was niet perfect, er waren op het oppervlak vrij veel koper te zien.

Berichten: 1.816

Re: Thuisexperimenteren

Wij verzinkten vroeger wel eens door een koperstuk in een hete Na-zinkaatopl. te leggen.

Dat maak je met (overmaat) zink en NaOH en rustig een nachtje laten staan op een warme plek. (Er onstaat wel H2 bij!!)
LiA

Berichten: 840

Re: Thuisexperimenteren

???

Werkt dit echt?

Ik betwijfel het echt, dat Zn2+ kan neerslaan op een koperen munt als Zn-metaal. Weet je zeker dat er geen overmaat Zn-metaal over was?

Reageer