Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 43

Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

Als adviseur online media van de Vereniging van de Nederlandsche Chemische Industrie zit ik momenteel met 2 vragen waar jullie me hopelijk bij kunnen helpen. Je kunt zowel beide vragen beantwoorden als 1 van de 2. In beide gevallen ben ik je (namens de VNCI) erg dankbaar!

Op de site van de vnci (www.vnci.nl) moeten 40 opinies van deze organisatie (en dus de chemische industrie van Nederland) komen te staan. Deze statements zijn bijvoorbeeld bedoeld voor journalisten, ambtenaren en andere geïnteresseerden die willen weten wat de industrie/vnci denkt van deze issues. Het gaat daarbij onder meer over hoe de industrie denkt over het milieu, duurzaam ondernemen, veiligheid op de werkvloer et cetera.

Vraag 1: waar zou jij deze statements op de site verwachten tegen te komen? Je kunt zowel naar de huidige menustructuur kijken, maar ook aangeven dat je geen enkel menu-item afdoende vindt en dus een nieuw menu-item had verwacht.

Vraag 2 is wat complexer. Ieder statement krijgt zijn eigen pagina, en dus moet er een overzichtspagina komen om toegang te geven tot alle statements. Om bezoekers te helpen, willen we de statements groeperen in thema's. De vraag is alleen in welke thema's mensen denken, en binnen welk thema ze een specifiek statement verwachten.

Om daar achter te komen, heb ik op websort.net/s/EE2278/ een kort experiment gezet. Het is de bedoeling dat je de statements (die links staan) naar de rechterkant sleept, groepeert, en deze groep van een naam voorziet die volgens jou het beste de lading van alle statements dekt. Maak deze naam hooguit 2 woorden, want anders wordt de titel niets meer dan een samenvatting van alle individuele items.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

Vraag 1: waar zou jij deze statements op de site verwachten tegen te komen? Je kunt zowel naar de huidige menustructuur kijken, maar ook aangeven dat je geen enkel menu-item afdoende vindt en dus een nieuw menu-item had verwacht.
Ik verwacht het sowieso onder het kopje VNCI in het hoofdmenu. Uitgelicht op de frontpage is absoluut ook geschikt, maar dat is waarschijnlijk vrij tijdelijk. Een extra item 'Onze opinie' in het hoofdmenu zou ook mooi zijn. Zoekknop iets kleiner, 'chemie en...' iets meer naar links en er is ruimte voor 'onze opinies'. Kan eventueel in een iets grotere witte box zodat het eruit springt.
ingejanse schreef:Vraag 2 is wat complexer. Ieder statement krijgt zijn eigen pagina, en dus moet er een overzichtspagina komen om toegang te geven tot alle statements. Om bezoekers te helpen, willen we de statements groeperen in thema's. De vraag is alleen in welke thema's mensen denken, en binnen welk thema ze een specifiek statement verwachten.

Om daar achter te komen, heb ik op websort.net/s/EE2278/ een kort experiment gezet. Het is de bedoeling dat je de statements (die links staan) naar de rechterkant sleept, groepeert, en deze groep van een naam voorziet die volgens jou het beste de lading van alle statements dekt. Maak deze naam hooguit 2 woorden, want anders wordt de titel niets meer dan een samenvatting van alle individuele items.
Leuke site, kende ik niet. Wel heel erg moeilijk om in te vullen, maar ik heb een poging gedaan. Ik hoop voor je dat ik niet de enige blijf ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

@ Jorim: grote dank! Ik ga ermee aan de slag.

Nieuwe rondes, nieuwe kansen. De kans van je leven voor vereeuwiging binnen de informatiearchitectuur van de VNCI! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

Ook ingevuld. Lastig om niet teveel of te weinig thema's te bepalen.
Vraag 1: waar zou jij deze statements op de site verwachten tegen te komen? Je kunt zowel naar de huidige menustructuur kijken, maar ook aangeven dat je geen enkel menu-item afdoende vindt en dus een nieuw menu-item had verwacht.
Ik zou ze via een navigatie van de thema's laten zien, niet alle termen tegelijkertijd. Als je de thema's goed kiest zijn de onderliggende gebieden de volgende hierarchische laag.

Ik zou er overigens rekening mee houden dat er statements zijn (waarom weer zo'n afgrijselijk Engels woord? We wonen toch in Nederland?) die thema-overschrijdend zijn. Daar moet je wel rekening mee houden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

@ Beryllium: bedankt! Interessante verdeling ook. Daar kan ik mee aan de slag.

Wat betreft de opinies (statements is inderdaad een non-woord): thema-overschrijdend is inderdaad lastig. Mogelijk zetten we dus de problematische gevallen in beide thema's.

Wat betreft de locatie: ik begrijp daar je opmerking niet over wat betreft waar je ze op de website zelf verwacht. Onder welk menu-item verwacht je deze opinies?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

Wat ik bedoel is dat je de thema's duidelijk moet weergeven in een navigatiemenu (of iets in die trant), maar dat je op de hoofdpagina van de website niet alle statements/opinies apart moet tonen. Deel het in per thema, en maak per thema een nieuwe pagina aan.

[edit] en graag gedaan natuurlijk! Mooi dat we je kunnen helpen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

Ah, dus je bedoelt dat je per thema (met daarin een aantal opinies) een aparte pagina aanmaakt? Maar waar kan volgens jou het beste de pagina komen te staan waarin je kiest voor 1 van de thema's? Valt dat onder 1 van de bestaande menu-onderdelen (maatschappij, werk, feiten, actualiteit en vnci), of is daar een aparte sectie voor nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

Dat is inderdaad wat ik bedoel; ik zou er een aparte sectie voor maken denk ik aangezien het m.i. niet lekker inpast in de bestaande menu-onderdelen. Nadeel daarvan is een ingewikkelde websitenavigatiestructuur (woordwaarde x3) waarmee je bezoekers ook weer kunt afschrikken. Het moet hoe dan ook wel intuitief zijn.

Ik heb denk ik niet echt een pasklare oplossing, maar mijn idee is wel duidelijk denk ik?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

Ik zit hier nu even in Duitsland met een 64kb/s pijp en het laden van de websort en vnci site duurt behoorlijk lang. misschien een mogelijkheid om een wat minder belastende openingspagina te doen?

ik zal van de week de sleep actie uitvoeren als ik terug in NL ben met een betere pijp.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

@ Beryllium: nogmaals bedankt voor de uitleg. Het is nu inderdaad duidelijk. Stel dat je de opinies onder een bestaand menu-item verwacht, welke is dan volgens jou het meest logisch?

@ ArcherBarry: bedankt voor de aandacht. Websort is inderdaad een erg zware applicatie. Je opmerking over de vnci-website vind ik erg interessant. De meeste laadtijd zit 'em in de achtergrondafbeeldingen. Ik heb even gekeken in ons statistiekenpakket, en het percentage inbelverbindingen is nog geen 2%. Gek genoeg laat die 2% ook geen afwijkend bezoekgedrag (tijd op de site, aantal bekeken pagina's, et cetera) zien. Blijkbaar wordt het dus niet als problematisch ervaren. Dat neemt niet weg dat ik ga kijken of ik de achtergronden kleiner kan maken. Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

tja dat ze hier in duitlsand 10 jaar achterlopen met het aanleggen van internet kan ik ook weinig aan doen ;) Inbelverbindingen zijn ook zeldzaam in Nederland meen ik.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

tja dat ze hier in duitlsand 10 jaar achterlopen met het aanleggen van internet kan ik ook weinig aan doen ;) Inbelverbindingen zijn ook zeldzaam in Nederland meen ik.
Inderdaad, maar dat neemt niet weg dat een website zo snel mogelijk moet kunnen inladen, ongeacht wie of wat er langskomt. We gaan bijna richting een nieuwe afbeelding op de homepage, dus ik zal er dan extra rekening mee houden!

Inmiddels trouwens al een aantal nuttige kaartsorteerinzendingen ontvangen. Grote dank hiervoor!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

ArcherBarry schreef:...
Inderdaad, maar dat neemt niet weg dat een website zo snel mogelijk moet kunnen inladen, ongeacht wie of wat er langskomt. We gaan bijna richting een nieuwe afbeelding op de homepage, dus ik zal er dan extra rekening mee houden!
Wellicht kan je het een beetje verbloemen door te zorgen dat alle content geladen wordt en daarna pas de afbeelding?

In plaats van het aanroepen van de afbeelding in je <body> tag helemaal onderaan vlak voordat je je body afsluit (</body>):

Code: Selecteer alles

<script type="text/javascript">

document.body.background = "http://www.vnci.nl/Images/Background/Fabriek-shell-winter2.jpg";

</script>

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

ingejanse schreef:
ArcherBarry schreef:...
Inderdaad, maar dat neemt niet weg dat een website zo snel mogelijk moet kunnen inladen, ongeacht wie of wat er langskomt. We gaan bijna richting een nieuwe afbeelding op de homepage, dus ik zal er dan extra rekening mee houden!
Wellicht kan je het een beetje verbloemen door te zorgen dat alle content geladen wordt en daarna pas de afbeelding?

In plaats van het aanroepen van de afbeelding in je <body> tag helemaal onderaan vlak voordat je je body afsluit (</body>):

Code: Selecteer alles

<script type="text/javascript">

document.body.background = "http://www.vnci.nl/Images/Background/Fabriek-shell-winter2.jpg";

</script>
Ha, goede tip! Ik ga het overleggen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hulp gevraagd bij inrichten chemie-website

oops, vergeten.

zal het meteen invullen.

Edit: ingevuld.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer