[scheikunde] mierenzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] mierenzuur

Hey,

we moeten de reactiesnelheid bepalen uit volumemetingen. Hiervoor moeten we de beginconcentratie weten van het mierenzuur, dus wanneer de reactie eigenlijk niet zou plaats vinden.

Als gegeven kregen we:

HCOOH (massadichtheid = 1,22 g/ml en 98 % v.p.) We nemen hiervan 0,3 ml en brengen dit in 10 ml zwavelzuur.

Nu weet ik niet wat v.p. betekent? Ik zou moeten de concentratie van de HCOOH weten in mol/l maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Zou iemand me hiermee kunnen helpen aub?

MVG

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] mierenzuur

Van welke reaktie moet je de snelheid bepalen? Betekent v.p. volumenprocent? Betreft het de ontwatering van mierenzuur door geconcentreerd zwavelzuur tot koolmonoxyde?

Schrijf eerst de reaktievergelijking eens op. Moet je een gasvolumen bepalen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 14

Re: [scheikunde] mierenzuur

HCOOH + H2SO4 => CO + H20 + H2SO4

We vangen het CO-gas op en bepalen het volume om de 30 seconden

We maken dan een tabel zoals hieronder

t(min) V V (nadat reactie is afgelopen) - V (Ve-V) / Ve conc HCOOH

Maar hiervoor moet ik de beginconcentratie van HCOOH kunnen bepalen, maar dit lukt me niet.

MVG

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 111

Re: [scheikunde] mierenzuur

Als je ervanuit gaat dat de verontreiniging in de mierenzuur water is kun je het als volgt uitrekenen. (die aanname hoeft niet eens als je echt 0.3ml toevoegt dat is namelijk 1 significant cijfer daarbij valt de verontreiniging van 2% mee in het niet)

Je weet wat in ml concentraat weegt.

Je weet wat 0.02ml water weegt, Xgram

Je weet wat 0.98ml pure mierenzuur weegt 1.22-X=.....

Je weet kunt omrekenen hoeveel mol mierenzuur dit is.

Dat zit dus in 1ml van je concentraat

In 0.3ml concentraat zit dan .......mol mierenzuur

Dit breng je over in 10 dus

mMol mierenzuur / (10ml+0.3ml=10)= contratie mierenzuur

Jasper

Reageer