Springen naar inhoud

Bedoeling van Sinterklaas kinderen besef van god te geven

• Log in om te kunnen reageren

Threshold

Threshold

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2005 - 23:18

Kinderen van bijvoorbeeld 4 jaar zijn niet erg ontvankelijk voor abstracte informatie. Is sinterklaas niet in het levengeroepen, om een zo vroeg mogelijk besef van god over te brengen bij kinderen?

Een angst kweken zoals het boek dat goede en stoute dingen bijhoud. De opwinding van kadootjes. En is sinterklaasavond de dag des oordeels. Een sinterklaas in levende lijve en kinderen zien niet dat de ouders het meespelen, kinderen wantrouwen hun ouders niet, het zijn hun voorbeelden. Omdat de ouders meespelen versterk hun geloof dat ie echt is enorm. En zo een sterk geloof van een man met een lange baard, staf, boek, mijter en hulp pieten, verdwijnt niet zomaar. Zodat mensen op latere leeftijd sinterklaas projecteren op god.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 00:22

Kinderen van bijvoorbeeld 4 jaar zijn niet erg ontvankelijk voor abstracte informatie. Is sinterklaas niet in het levengeroepen, om een zo vroeg mogelijk besef van god over te brengen bij kinderen?

Natuurlijk niet. Waarom vieren niet-gelovige ouders met hun kinderen wel sinterklaas, maar sturen ze hun kinderen niet naar een christelijke school, gaan ze niet naar de kerk, lezen ze niet uit de bijbel, enz? Die niet-gelovige ouders vieren echt geen sinterklaas om bij hun kinderen een godsbesef bij te brengen...

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 00:25

Het zal alleen op korte termijn werken. Na een tijdje komt het bedrog uit en werkt de poging tot indoctrinatie (als het zo bedoeld was) averechts.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 01:01

Ik weet niet wat individuele ouders denken.
Het is alleen niet slim.
Voor veel ouders is de angst juist andersom, dat kinderen denken "als sinterklaas niet bestaat, dan zal God vast ook niet bestaan".
Daarbij is als je geloof een "sinterklaasgeloof" is, niet bepaald gezond. Dat zal vroeg of laat ten val komen.

En of het in het leven geroepen is?
Nee, het is gewoon een dag oorspronkelijk waar men de sterfdag van de heilige Nicolaas viert. En ongetwijfeld zullen bepaalde elementen zelfs terug gaan tot de germaanse religie.
En dit feest is door de jaren heen ge-evalueerd tot wat het nu is.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Saskia.

Saskia.

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 12:00

Tegenwoordig is het feest sinterklaas puur commerciŽel, ik zie geen enkel verband tussen sinterklaas en een eventueel bestaan van een god.
Het feest is ooit inderdaad begonnen als de herdenkings dag van de heilige Nicolaas, en dat is in de loop der jaren uitgegroeid tot iets commerciŽels.
Meer niet.
Who wants to live forever?

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 12:37

Sinterklaas, net zoals kerstmis, pasen en allerheiligen (dus zowat alle christelijke feesten) zijn van oorsprong keltische en Germaanse feesten. Tijdens de kerstening heeft men deze een christelijk tintje gegeven. De vele symbolen bij deze feesten verwijzen echter nog naar de voor christelijke traditie bijv de kerstboom, de kerststronk, het paasei, zwarte piet....
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 december 2005 - 16:24

Een angst kweken zoals het boek dat goede en stoute dingen bijhoud. De opwinding van kadootjes. En is sinterklaasavond de dag des oordeels. Een sinterklaas in levende lijve en kinderen zien niet dat de ouders het meespelen, kinderen wantrouwen hun ouders niet, het zijn hun voorbeelden. Omdat de ouders meespelen versterk hun geloof dat ie echt is enorm. En zo een sterk geloof van een man met een lange baard, staf, boek, mijter en hulp pieten, verdwijnt niet zomaar. Zodat mensen op latere leeftijd sinterklaas projecteren op god.

Sinterklaas is (was) een heilige. God is een god.
Sinds wanneer heeft god een lange witte baard, en verkleed hij zichzelf als een priester?

Kinderen willen cadeautjes, sinterklaas is een leuk sprookje, zoek er verder niks achter.

Er zijn geen overeenkomsten tussen sinterklaas en god.

Threshold

Threshold

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 18:56

Mij gaat het om het idee, dat ouders en televisie, kinderen collectief laten geloven dat er heilige mensen bestaan die bovennatuurlijke dingen kunnen, bijvoorbeeld dat de sint 600 jaar oud is.

Geloof raak je niet zomaar kwijt, vooral als het zeer vroeg wordt geÔmplanteerd. Iedereen zit dan, denk ik, opgescheept met een geloof dat er verheven mensen bestaan. En daar maken andere mensen weer gebruik van.

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 19:01

Wie maakt dan gebruik van Sinterklaas?
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Chriis

Chriis

• >250 berichten
  • 664 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 20:45

Mij gaat het om het idee, dat ouders en televisie, kinderen collectief laten geloven dat er heilige mensen bestaan die bovennatuurlijke dingen kunnen, bijvoorbeeld dat de sint 600 jaar oud is.  

Geloof raak je niet zomaar kwijt, vooral als het zeer vroeg wordt geÔmplanteerd. Iedereen zit dan, denk ik, opgescheept met een geloof dat er verheven mensen bestaan. En daar maken andere mensen weer gebruik van.

Ik denk juist dat het besef, 'Sinterklaas bestaat niet' dat op een bepaalde leeftijd komt, een wijze les is! Namelijk dat alles dat je gelooft niet waar hoeft te zijn, ook al is het nog zo overtuigend en zo mooi.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 22:35

Geloof raak je niet zomaar kwijt, vooral als het zeer vroeg wordt geÔmplanteerd.

Precies het idee van een aantal religies.
Alles doen wat mogelijk is om ervoor te zorgen dat mensen niet voor zichzelf kunnen kiezen.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2005 - 22:42

Jup, en de meeste kinderen komen er vervolgens zelf achter dat de man niet bestaat.

Zeker. Mensen zitten ook met normen en waarden en moraal opgescheept. Daar kun je dat ook van zeggen. De menselijke waarheden zijn subjectief, het moraal heeft geen absolute geldigheid, maar is subjectief. (Nietzsche zou trots op me zijn...)
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 18:37

Ik heb eigenlijk redelijk vol afgrijzen gekeken naar de afgelopen intocht op Ned 2 en 3.. het is je reinste manipulatie op een mass-scale. Ouders moeten wel meedoen, aangezien ieder kind wel iemand in de klas heeft zitten welke wel aan Sinterklaas doet. Ik zie het dus meer als een perfecte verkooptruc dan iets religieus. Hoewel er natuurlijk wel een religieus verhaal aan vooraf gaat (de geschiedenis van onze Turkse Sinterklaas bedoel ik dus). Maar als je kijkt, dat ongeveer elk kind in de leeftijdscategorie 0 - 8 aan Sinterklaas doet, kun je het een doorslaggevend commercieel succes noemen. En kerst gaat dezelfde kant op. Doordat ouders nu het wat zwaarder hebben de afgelopen jaren, zie je ook steeds meer de verschuiving van 2 avonden met cadeau's naar slechts 1 avond met cadeau's. Voor kinderen lijkt mij dit zeer verwarrend en daarom ben ik ook fel tegen op zoiets als Kerst of Sinterklaas. We vieren het allemaal voor de gezelligheid, terwijl bijna niemand het echt nog doet om het idee. Iedereen doet het bijna uit plichtsbesef. Ik de afgelopen jaren iig wel. Ik heb zelf niet eens meer cadeau's welke ik wil vragen. Het gedicht maken vind ik ook maar je reinste onzin..

Nou snap ik wel dat er genoeg mensen zijn, welke wel de fun uit iets als Sinterklaas kunnen halen, maar ik heb dan vaak het gevoel dat mensen vergeten dat Sinterklaas bij uitstek - samen met bv Vaderdag, Moederdag of Valentijnsdag - geschikt is om uitgebuit te worden door de commercie..

Een pessismistische kijk, ik weet het, maar het is dan ook niet echt. En alles wat niet echt is, maakt het leven echt niet mooier. Het leven zelf, dat is de ware pracht.. Niet een sprookje over de Goedheiligman (welke overigens in Amerika gewoon nog steeds Santa Claus heet), maar de keiharde maar ook meteen zo mooie waarheid van het leven..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2005 - 09:14

[quote name='"PNCO"] Doordat ouders nu het wat zwaarder hebben de afgelopen jaren' date=' zie je ook steeds meer de verschuiving van 2 avonden met cadeau's naar slechts 1 avond met cadeau's. Voor kinderen lijkt mij dit zeer verwarrend en daarom ben ik ook fel tegen op zoiets als Kerst of Sinterklaas. [quote']

?

[quote name='"PNCO"] We vieren het allemaal voor de gezelligheid' date=' terwijl bijna niemand het echt nog doet om het idee. [/quote']

Gelukkig. Ik zou er niet aan moeten denken om kerst te vieren met in mijn achterhoofd het idee dat ik de geboorte van Jezus vier.

[quote name='PNCO]Het leven zelf' date=' dat is de ware pracht.. Niet een sprookje over de Goedheiligman (welke overigens in Amerika gewoon nog steeds Santa Claus heet), maar de keiharde maar ook meteen zo mooie waarheid van het leven.[/quote']

Dit betekent toch niet dat kinderen niet kunnen genieten van Sinterklaas, of volwassenen van Tolkien of een uitzending van Char? Zolang ze maar realiseren dat het niet echt is. (Ja, kinderen denken dat Sinterklaas echt is, maar je begrijpt wat ik bedoel)
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2005 - 12:07

in het leven roepen = iets vormen nadat het Cristendom er al was.

redelijk moeilijk als je weet dat Sinterklaas er al was in 270 na cristus, in de periode dat de Christenen nog volop bezig waren met overleven en geen nood hadden aan een pr manager voor kinderen...

Verder heeft het Christendom nooit iets in het leven geroepen, alle feestdagen zijn gewoon heidense feestdagen die ze vervormd hebben. Verder is het zo dat er in BelgiŽ 2-3 types van siterklasen zijn. 6 dec Sinterklaas, Sint Maarten op een andere datum en dan hebn je nog de dag van de onozele kinderen.

Niet echt efficient die Christenen....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures