[scheikunde] CO2 in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] CO2 in water

Hallo,

Onze proef gaat over het bepalen van het koolstofdioxidegehalte in frisdrank. Een geschikte drank voor dit onderzoek is bijvoorbeeld Bar-le-duc, omdat dat geen citroenzuur, fosforzuur of appelzuur bevat.

Je zou het op deze manier moeten kunnen doen, maar ik snap niet hoe de hoeveelheid Co2 hier nou precies uitkomt:

Bepalen ontsnapte koolstofdioxide:

- 1 fles Bar-le-duc koolzuurhoudend en 1 fles Bar-le-duc niet-koolzuurhoudend wegen.

- Beide flessen openen en een tijdje laten staan

- Beide flessen wegen.

- Het aantal gram dat er weg is , is het aantal gram ontsnapte CO2

Bepalen resterende hoeveelheid koostofdioxide:

- Aan de flessen een bekende overmaat kalkwater toevoegen, waardoor deze reactie plaatsvindt: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O

- Het neergeslagen CaCO3 affiltreren en uitwassen

- Het filtraat titreren met zoutzuur om te bereken hoeveel CO2 er nog in zat. (Hoe kan dit!)

Maar er moet toch een simpelere manier zijn om het Co2 gehalte te bepalen?

Alvast bedankt.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Ik heb je topictitel maar even aangepast, want een titel 'scheikunde' op een chemieforum dekt de lading natuurlijk niet.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] CO2 in water

Als uit elke mol koolstofdioxide (ik denk namelijk niet dat je dikobalt in water zult aantreffen, dat is wat je met Co2 zegt, denk aan hoofdletters!) een mol calciumcarbonaat ontstaat, dat je kunt affiltreren, kun je met een titratie toch goed zien hoeveel koolstofdioxide dat was? Oh je titreert het residu, niet het filtraat als daar je verwarring zat.

Probleem is dat calciumcarbonaat een vaste stof is die niet in water oplost. Wat ik voorstel, is om het in een bekende concentratie zoutzuur op te lossen, door een filter halen om praktisch alle koolzuurgas eruit te halen, en dan de zoutzuur te titreren met loog van een bekende concentratie. Zoek maar eens op de term terugtitratie.

Je kan die stap met zoutzuur niet zomaar met het water zelf doen, omdat dat vol storende ionen zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] CO2 in water

CO2 bepaalde wij altijd door de gasdruk te meten in de kop en daaruit kon je dan de hoeveelheid opgeloste CO2 bepalen. Ik ben alleen de formule daarvoor vergeten/kwijt
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] CO2 in water

AB, we zitten nog op school! Daar is geen high-tech of CO2 sensor enz.

De stappen zijn ook nogal grof.

1 CO2 laten ontwijken en dan terugwegen (tot hoeveel mg? en temp.?)

2 Titreren in 4 cijfers achter de komma??

Het gaat meer over de handelingen en verwoording dan over de werkelijke waardes.( denk ik)

Bedenk ook maar eens, dat leraren steeds meer proberen het internet buiten de proeven te houden en dus dit soort zaken bedenken.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] CO2 in water

is een drukmetertje waaraan een naald is gezet een geavanceerd apperatuur?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] CO2 in water

Had je die dan op de MAVO?
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] CO2 in water

hmm nee MBO en HBO, maar achteraf gezien kan je er op de mavo wel een maken, dat is niet zo lastig. een injectienaald lenen bij biologie, een drukmetertje tot 2 bar bij natuurkunde en teflontape, buisje en lijm bij techniek en voilla.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] CO2 in water

Als je dat had gepresteerd bij zo'n MAVO-opdracht, dan ben je je 9 meer dan waard.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] CO2 in water

hellaas ik heb hem ooit gemaakt toen ik van de mavo af was, was wel voor me mavo toen ik er weer eens was.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: [scheikunde] CO2 in water

kan je niet gewoon het volgende doen:

- eerst het wegen enz. --> zie eerste post

- 10ml bar-le-duc titreren met 10 ml NaOH 0.1M:

HCo3 + NaOH -> NaCo3 + H2O (met daarin nog de overmaat NaOH)

- Om overmaat te bepalen 0.1M HCl toevoegen totdat de PH 7 is. Dan heb je de overmaat en weet je dus hoeveel NaOH er wel heeft gereageerd. Daaruit kan je dan weer de Co2 bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] CO2 in water

Dat gaat dus niet werken omdat je het carbonaat en andere storende ionen ook gaat aanzuren; die hebben dus ook een invloed op het eindpunt. Andersom zou misschien wel werken, dus HCl erbij, in combinatie met de CO2 uitkoken en dan met loog titreren. Overigens zul je geen tri- en dicobalt aantreffen: Co2 en Co3 bestaan niet, denk aan hoofdletters [!] Daarbij is carbonaat 2 waardig negatief, niet 1 waardig.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] CO2 in water

Blijft nog wel het punt op welk nivo we werken. Kan me goed voorstellen dat zoiets als VMBO toch andere eisen stelt dan HBO. En gezien de eerste stap ben ik geneigd naar VMBO.
LiA

Reageer