Vloeistof met hoge dichtheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Vloeistof met hoge dichtheid

Kent iemand een vloeistof die niet-giftig is met een dichtheid rond de 1,50

Ik heb een recycling-bedrijf en ik zoek een vloeistof om diverse stoffen te scheiden o.b.v. soortelijk gewicht. Deze vloeistof mag uiteraard niet giftig zijn voor mens en milieu. Hij moet tevens oplosbaar zijn in water om de dichtheden te kunnen varieren.

Groeten,

Kees Cuperus

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

1,50 (kg/L) is een behoorlijk hoge dichtheid voor een vloeistof.

Tetra (CCl4) is één van de weinige vloeistoffen die ik ken met een dichtheid die in de buurt komt maar is erg giftig en zeker niet geschikt.

Als je er geen probleem mee hebt zou je gewoon water kunnen nemen waar je gewoon keukenzout in oplost. Daarmee kun je een dichtheid van misschien 1,3 kg/L halen. Hoger gaat je niet lukken.

Glycerol is een andere optie, niet erg giftig en een hoge dichtheid, mengt goed met water... maar is heel erg stroperig en daarom lastig handelbaar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 107

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Beryllium schreef: 1,50 (kg/L) is een behoorlijk hoge dichtheid voor een vloeistof.

Als je er geen probleem mee hebt zou je gewoon water kunnen nemen waar je gewoon keukenzout in oplost. Daarmee kun je een dichtheid van misschien 1,3 kg/L halen. Hoger gaat je niet lukken.

Glycerol is een andere optie, niet erg giftig en een hoge dichtheid, mengt goed met water... maar is heel erg stroperig en daarom lastig handelbaar.
Is NaNO3 geen optie ?

Ook goedkoop, dubbel zo goed oplosbaar als NaCl en niet-toxisch. Ik maak me sterk dat hier een rho van 1,5 best haalbaar is.

Glycerine is idd een smeerboel en voor dit soort toepassing veel te duur.

P.

Berichten: 1.379

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Vloeistoffen met hoge dichtheid worden ook gebruikt bij diepe boringen in de bodem. Ik neem aan dat die betrekkelijk goedkoop zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

verzadigde suikeroplossing met een dichtheid van 1,83 g/ml
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

verzadigde suikeroplossing met een dichtheid van 1,83 g/ml
Is ook lekker plakkerig, dus of dat praktisch toepasbaar is, vraag ik me af?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Beryllium schreef: 1,50 (kg/L) is een behoorlijk hoge dichtheid voor een vloeistof.

Tetra (CCl4) is één van de weinige vloeistoffen die ik ken met een dichtheid die in de buurt komt maar is erg giftig en zeker niet geschikt.

Als je er geen probleem mee hebt zou je gewoon water kunnen nemen waar je gewoon keukenzout in oplost. Daarmee kun je een dichtheid van misschien 1,3 kg/L halen. Hoger gaat je niet lukken.

Glycerol is een andere optie, niet erg giftig en een hoge dichtheid, mengt goed met water... maar is heel erg stroperig en daarom lastig handelbaar.
Keukenzout uiteraard al geprobeerd, maar inderdaad dichtheid blijft te laag. Caustic Soda zou kunnen, maar is lastig i.v.m. corrosie van machines.

Wat zou het effect zijn van sodium nitraat?

Berichten: 3

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Vloeistoffen met hoge dichtheid worden ook gebruikt bij diepe boringen in de bodem. Ik neem aan dat die betrekkelijk goedkoop zijn.
Welke vloeistoffen zijn dat dan die daarvoor gebruikt worden?

Berichten: 1.379

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Mogelijk een suspensie van bariumsulfaat (zwaarspaat) in water. Ik heb dit echter nog niet geverifieerd. Dit zou dus een tweefassysteem vloeistof/vast zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Een oplossing van CaCl2 in water is zeker geschikt. Deze heeft een hoge dichtheid als die verzadigd is en is niet stroperig en absoluut niet-giftig. CaCl2 kun je heel goedkoop bij bouwmarkten kopen als droogmiddel. Deze stof moet je dan oplossen in weinig water. Je krijgt dan wel een vrij vieze oplossing (er zit onoplosbare rommel door dat bouwmarktspul), maar als je filtert krijg je een perfect kleurloze en heldere oplossing.

Berichten: 1.816

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Heb eens even wat tabellen bekeken met soortelijk gewicht van zoutoplossingen.

Kom op de volgende getallen:

40% calciumchloride opl sg ca 1,4

40% natriumthiosulfaat opl. sg ca 1,4

50% kaliumcarbonaat opl. sg ca 1,54

Met Natriumjodide kom je zelfs tot sg 1,8 (60%) maar dat is een duur stofje.

De eerste 2 zijn relatief goedkoop te krijgen en redelijk onschuldig, maar halen je streefgetal niet. Kaliumcarbonaatopl. is niet echt lekker voor je huid. (Te vergelijken met een sterke sodaopl.)

Natriumjodide is ook redelijk onschuldig, maar duur.

De sg waardes zijn bij 20 gr Celcius, je kunt ze nog wat verhogen door de temperatuur te verlagen.

Mijn eerste gedachte, toen ik je topic las, was dat je plastic in stukjes hakt en dan de verschillende soorten op sg scheidt. Klopt dat?

Om de juiste te kiezen is ook wat meer info nodig. Soort materiaal v/d machine(s) en eventueel zuurgraad ed.
LiA

Berichten: 5

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Hallo, mijn naam is Jacky en ik heb voor school een uitdagende opdracht gekregen. Op internet kon ik geen informatie krijgen, tot ik uw verhaal las. ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Hebt u inmiddels een vloeistof gevonden in wateroplossing die de dichtheid omhoog brengt tot meer dan 1,5? En dat het mengsel niet stroperig is? En het mengsel moet natuurlijk betaaldbaar zijn.

Graag hoor ik van u. Zou leuk zijn om leraar op z'n nummer te zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Ja dus, zoals je in de post direct boven de jouwe ziet:

50% kaliumcarbonaat opl. sg ca 1,54

Er even van uitgaand dat kaliumcarbonaat niet een uitzondering op de regel is zou een oplossing van net iets minder dan 50% kaliumcarbonaat een sg van 1,5 moeten hebben.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 216

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Hoe zwaar word een verzadigde ammoniumnitraat oplossing? Het is in ieder geval héél erg oplosbaar.

CaCl2 als strooizout is stukken goedkoper dan als droogmiddel.

Berichten: 1.816

Re: Vloeistof met hoge dichtheid

Helaas, vlg mijn tabellenboek, komt ammoniumnitraat niet verder dan ca 1,23 bij een 50% oplossing.

Er zijn nog wel een paar andere zoutoplossingen die hoog scoren, maar meestal duur en/of aggressief.

Zinkchloride ( 70% opl) komt tot 1,97 de 45% opl. zit rond de 1,5.

Zilvernitraat ( 70% opl.) zelfs tot ca 2,24 de 42% opl. rond de 1,5

Eigenlijk de beste kandidaten, qua prijs/prestatie en aggressieviteit zijn KJ en NaJ.

Zo rond de 45 % is de sg dan 1,5. Dan heb je in ieder geval een hoge sg en een niet stroperige oplossing. KJ is meestal ook wel op school in de chem. kast te vinden.

En als je niet meteen liters van die opl. gaat maken is het best betaalbaar.
LiA

Reageer