Gevaarlijke chemische reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Gevaarlijke chemische reactie

Binnen ons bedrijf bestaat een (kleine) kans dat fosforzuur 75% en chloor (natriumhypochlorietoplossing 12,5%) bij elkaar komen. Dit vormt volgens mij het gevaarlijke chloorgas. Als dit toch zou gebeuren, is er dan een stof die je kan toevoegen zodat de reactie snel ophoudt? Of is dat weer afhankelijk van de mengverhouding?

Berichten: 1.379

Re: Gevaarlijke chemische reactie

Ik zou kiezen voor een natriumbisulfiet (=natriumwaterstofsulfaat) oplossing in de buurt. Daarnaast een zakdoek met alcohol 35% (brandewijn) voor de mond.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.816

Re: Gevaarlijke chemische reactie

NaHSO4?? Behalve dat lijkt me het een vrolijke boel worden in dat bedrijf. Liefst die zakdoek de hele dag dragen en regelmatig verversen!
LiA

Berichten: 195

Re: Gevaarlijke chemische reactie

Natriumbisulfiet is natriumwaterstofsulfiet, dus NaHSO3.

Gelukkig maar, want HSO4- is best nog behoorlijk zuur!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Gevaarlijke chemische reactie

Dennis, heb je een open CIP systeem dan?

is overschakeling naar een ander desinfectie middel niet mogelijk? H2O2 misschien?

wat ik zal zeggen is hou er een tank natronloog bij de hand. een flinke plons base er bij en de reactie stopt. (tevens goede ontvetter in de lijn)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Gevaarlijke chemische reactie

Zou de stoffen gewoon goed gescheiden houden en de flessen in een (van boven)opengeknipte oude plastic jerrycan bewaren. Overigens lijkt me Na-metabisulfiet beter dan gewoon bisulfiet.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Gevaarlijke chemische reactie

Gewoon bisulfiet bestaat niet eens als vast natriumzout ;)

Natrium metabisulfiet moet je nemen, Na2S2O5.

Natriumsulfiet zou ook wel kunnen. Dus geen natriumbisulfaat, zoals hzeil aangeeft. Ik denk dat hzeil (gezien zijn kennisniveau en andere posts) zeker niet dat bedoeld heeft, maar dat het een ordinaire typo was :P

Berichten: 1.816

Re: Gevaarlijke chemische reactie

Mee eens, Woelen, zijn bijdrages worden ook door mij zeer gewaardeerd.
LiA

Reageer