HAuCl4

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

HAuCl4

eerst en vooral: ik weet niet of dit de juiste plaats is om dit te vragen, maar ik heb jullie forum meerdere keren afgezocht, en vond nergens deze vraag terug, dus maak ik een nieuwe topic aan.

Ik zit in het 3rde jaar fotografie in gent(B), en heb reeds veel ervaring in de donkere kamer, met traditionele en niet tradionele ontwikkelingstechnieken. Nu ben ik bezig met de oorsprong van de fotografie, met name de zout-zilver druk.

Heel snel uitgelegd: het papier krijgt eerst zout over zich, dan zilvernitraat, dan een douche licht, alles wat niet gereageerd heeft moet er weer van met behulp van natriumthiosulfaat, alles wat overblijft is de foto.

Nu blijkt dat die fotos snel vergaan, rond 1830 hadden ze de oplossing gevonden: edelmetalen (ik heb trouwens nooit begrepen wat qualificeerd als een edelmetal en wat niet).

Je kan namelijk de fotos voor ze gefixeerd worden dompelen in een kleurbad van goudchloride of chloroplatinite. De ene geeft een warmere kleur, de andere een koudere.

Nu is mijn probleem: Hoe geraak ik aan die dingen? Ik heb al heel veel producten gevonden via bedrijven, apotheken en drogisten, maar goud en platina wordt nu niet meteen overal gebruikt.

Het is ook niet echt iets waar fotografen nog mee bezig zijn de dag vandaag, dus ik heb echt hulp nodig van mensen in de chemische branche.

dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: HAuCl4

Bedoel je waar je HAuCl4 kunt krijgen? Dat is een redelijke standaardchemicalie die te verkrijgen is bij de grotere chemieleveranciers. Als particulier kom je daar denk ik wel moeilijk binnen.

En reken een flinke prijs, goud is duur.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.816

Re: HAuCl4

Als in de chemie een element edel wordt genoemd, betekent dat gewoon dat het niet of nauwelijks aangetast wordt (reageert) door natuurlijke zaken, zoals met zout, zuurstof en water etc. Goud is bijvoorbeeld echt niet zeldzaam, maar zelfs na 1000 j onder zee ligt het er nog, dit in tegenstelling met bijv. ijzer dat wegroest.
LiA

Berichten: 31

Re: HAuCl4

Die edele metalen, zoals Pt, Pd, Rh, Ir en Au, worden toegevoegd aan het AgX-kristal, als sensitizer, dus niet tijdens het ontwikkelen of fixeren. Overigens gebeurd het laatste niet met het natriumzout, maar met o.a. ammoniumthiosulfaat.

Au werd vroeger als eerste dopant ontdekt door Eastman Kodak, waaraan Kodak hun eerste series naam ontleend heeft: Kodak Color Gold.

Op internet valt ruimschoots genoeg te vinden.

Tip: zoek eens bij AGFA, Kodak en Fujifilm.

Berichten: 3.145

Re: HAuCl4

http://www.artcraftchemicals.com

Zouten van vele edelmetalen (zilver, goud, platina, iridium, ruthenium) zijn hier te koop. Ik heb hier zelf meerdere bijzondere stoffen gekocht. Deze site is echt een walhalla voor de hobby-fotograaf.

Gewoon even contact opnemen met de eigenaar van de site. Porto vanuit de USA is geen probleem qua kosten en qua douane voor de stoffen die via deze site kunnen worden gekocht, tenzij je een erg zwaar pakket hebt, dan lopen de kosten wel snel op. Maar met stoffen als goudchloride zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Berichten: 2

Re: HAuCl4

@ Thionyl: dank u zeer voor de uitleg over wat een edelmetaal is, ik dacht dat het per defefinitie rechts in de mendeljevtabel moest zijn. :)

@ Element: Er zijn enorm veel verschillende procedees in de fotografie, de ene wat eenvoudiger, de andere geeft een fijnere korrel, dan is er nog het verschil tussen film en negatief. Ik concentreer mij momenteel op de uitvinding van Henry Fox Talbot.

@ Woelen: Oh...my...god wat een website, als die leveren aan huis, dan zijn al mijn problemen opgelost voor de volgende X jaar.

Veel veel dank aan de helpers, als er enig resultaat is laat ik het weten.

Reageer