Vervuiling Mekong

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Vervuiling Mekong

Ik ben samen met iemand bezig voor een onderzoek naar het kweken van Pangasius hypopthalmus uit Vietnam. Het merendeel van die vissen (en onze panga files dus) komen uit de Mekong of zijn bedding/zij rivier. Hiervoor zijn we o.a. op zoek naar de chemische kontaminanten die daar in het water zitten.

Met terugkijk op de oorlog daar door de amerikanen verwachten we vooral hoge concentraties van Arceen dioxines als TCDD / 2,4D en 2,4,5T afkomstig van vooral Agent Orrange.

Echter verwachten we ook dat de Mekong een leuke plek is voor zware industrie lozingen verder opstroom uit China.

welke contaminanten kunnen we dus eigenlijk nogmeer verwachten? lood, kwik, cyanide, DDT, etc? En eventueel een concentratie schatting.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vervuiling Mekong

Archerberry, gaat het om contaminanten in de vis of in het water?

Ik denk dat het voor wat betreft het water zinvol is te kijken naar:

arseen, barium, cadmium, chroom, koper, lood, kwik, molybdeen, nikkel, tin, zink.

minerale olie

PAK (polycyclische aromaten)

cyanide

PCB´s en eventueel chloorbestrijdingsmiddelen (kan ook nog worden uitgebreid met stikstof- en fosforbestrijdingsmiddelen).

vluchtige verbindingen: BTEX en chloorkoolwaterstoffen als trichlooretheen, tetrachlooretheen, chloroform, tetrachloormethaan, enz. (vaak is dit één analyse).

Dit is zo´n beetje het standaardrijtje om te doen.

Als het om de vis gaat:

de zware metalen.

PAK

PCB´s en eventueel chloorbestrijdingsmiddelen (kan ook nog worden uitgebreid met stikstof- en fosforbestrijdingsmiddelen).

Reageer