1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

Hallo,

Ik moet een laboverslag maken en raak er echt niet meer aan uit :(

het zijn de laatste 2 vragen van m'n verslag. We moesten de zuurtegraad van melk berekenen. Heb ik allemaal kunnen berekenen en kwam een °D uit van 20,47 wat uiteraart ook kan kloppen. Maar toen kreeg ik de laatste 2 vragen:

- Bewijs dat 1 mg melkzuur in 10 ml melk juist geneutraliseerd wordt door 0,1 NaOH 1/9 mol/l

Ik begrijp echt niet goed hoe dat ik dat kan bewijzen, ofwel heb ik telang op die reactievergelijkingen zitten kijken. :(

Want het is toch zo je 1 mol NaOH nodig hebt, om 1 mol C3H6O3 (melkzuur) weg te laten reageren. Daar denk je toch logischerwijs aan. Maar hoe verklaar/ bewijs je dat nu

en de laatste vraag was:

-Hoe kan je een 1/9 mol/l NaOH oplossing bereiden?

Daar raakte ik ook niet aan uit, ik snap amper wat ze daarmee bedoelen

Help!

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

Bewijs dat 1 mg melkzuur in 10 ml melk juist geneutraliseerd wordt door 0,1 NaOH 1/9 mol/l

Ik begrijp echt niet goed hoe dat ik dat kan bewijzen, ofwel heb ik telang op die reactievergelijkingen zitten kijken.
Schrijf die reactievergelijking hier eens op?
Want het is toch zo je 1 mol NaOH nodig hebt, om 1 mol C3H6O3 (melkzuur) weg te laten reageren.
Ja, helemaal waar.
Maar hoe verklaar/ bewijs je dat nu
Wat is de molmassa van melkzuur?

Hoeveel mol zit er dan in 1 mg melkzuur?

Wat is de molmassa van NaOH?

Hoeveel mol NaOH zit er in 0,1 NaOH 1/9 mol/l? Ik neem dat die 0,1 om 0,1 ml gaat?

Wat valt je op aan de twee hoeveelheden mol (melkzuur en NaOH)?
Hoe kan je een 1/9 mol/l NaOH oplossing bereiden?
Als je de eerste vraag beantwoord hebt, kom je hier dan ook uit?

Berichten: 4

Re: 1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

Marjanne schreef:
Bewijs dat 1 mg melkzuur in 10 ml melk juist geneutraliseerd wordt door 0,1 NaOH 1/9 mol/l

Ik begrijp echt niet goed hoe dat ik dat kan bewijzen, ofwel heb ik telang op die reactievergelijkingen zitten kijken.
Schrijf die reactievergelijking hier eens op?
Want het is toch zo je 1 mol NaOH nodig hebt, om 1 mol C3H6O3 (melkzuur) weg te laten reageren.
Ja, helemaal waar.
Maar hoe verklaar/ bewijs je dat nu
Wat is de molmassa van melkzuur?

Hoeveel mol zit er dan in 1 mg melkzuur?

Wat is de molmassa van NaOH?

Hoeveel mol NaOH zit er in 0,1 NaOH 1/9 mol/l? Ik neem dat die 0,1 om 0,1 ml gaat?

Wat valt je op aan de twee hoeveelheden mol (melkzuur en NaOH)?
Hoe kan je een 1/9 mol/l NaOH oplossing bereiden?
Als je de eerste vraag beantwoord hebt, kom je hier dan ook uit?
dus de reactievergelijking

NaOH + C3H6O3 ---> H2O + NaC3H6O3

Mr melkzuur = 90.09 g/mol

Mr NaOH = 40 g/mol

mol NaOH:

V = 0,001 l

c = 1/9 mol/l (?? klopt dit?)

=>1,11 . 10-4

mol in 1 mg melkzuur:

m = 0,001

Mr = 90,09

=> 1,11 . 10-5

de getallen lijken idd sterk op elkaar, maar bij het ene is het 10-4 en bij het andere 10-5 Ik denk toch dat ik geen rekenfout gemaakt heb

bedankt, voor het snelle antwoord

Berichten: 31

Re: 1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

Ja, idd een klein foutje. Het aantal mL NaOH klopt niet. V = 0,0001 L (= 0,1 mL) en niet 0,001 L, want dat is 1,0 mL.

Tevens klopt je reactievergelijking niet, tel het aantal H's links en rechts.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

/facepalm: waarom de antwoorden voorzeggen als dit zo overduidelijk een huiswerkvraag is? (zo behandel ik overigens alle vragen, daar niet van) :P

Berichten: 4

Re: 1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

Whiskey schreef: Ja, idd een klein foutje. Het aantal mL NaOH klopt niet. V = 0,0001 L (= 0,1 mL) en niet 0,001 L, want dat is 1,0 mL.

Tevens klopt je reactievergelijking niet, tel het aantal H's links en rechts.
idd het is waar :D oh echt bedankt, domme fout

dan kom ik wel hetzelfde uit, honderd maal dank ;)

enuuh hij zegt het antwoord niet voor maar geeft tips, en verbeterd idd dit foutje

oh ja, met 1/9 mol/l NaOH bedoelen ze dan 0,11... mol/l :oops:

mvg

Berichten: 31

Re: 1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

Ja, eigenlijk 0,1111111111111111111111111111111111111 mol/L (met oneindig veel enen :P ). De breuk is nauwkeuriger.

Je had de berekening idd goed uitgevoerd en naar mijn mening kan iedereen zich wel eens een komma vergissen. Ik vind ook niet dat ik hiermee het antwoord heb voorgezegd. Dat heb je helemaal zelf uitgerekend.

Berichten: 4

Re: 1/9 mol/l NaOH bereiden en melkzuur

Whiskey schreef: Ja, eigenlijk 0,1111111111111111111111111111111111111 mol/L (met oneindig veel enen :P ). De breuk is nauwkeuriger.

Je had de berekening idd goed uitgevoerd en naar mijn mening kan iedereen zich wel eens een komma vergissen. Ik vind ook niet dat ik hiermee het antwoord heb voorgezegd. Dat heb je helemaal zelf uitgerekend.
Bedankt Wiskey, ze hebben me idd op weg gezet en jij me verbeterd ;)

Als je aan 1 stuk door een verslag van 20 pagina's moet maken, kan ik je verzekeren dat je op het einde een beetje begint te flippen :P

Maar goed, ik heb alle antwoorden

uiteraard als je 1/9 mol/l moet berekenen en we nemen een fictief volume van 100 ml moeten we 0,44 gram afwegen :)

bedankt!

mvg

Reageer