[scheikunde] explosie benzine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

[scheikunde] explosie benzine

Wij hebben het project scooter. In de cilinder wordt een mengsel van lucht en benzine samengeperst door de zuiger en ontstoken door de bougie. Nou heb ik een vraag over die explosie, namelijk:

• Is het voor explosies belangrijk of een stof fijn verdeeld is?

Een andere vraag is: Is melkpoeder brandbaar?

Ik weet wel dat het brandbaar is maar waarom is het brandbaar?

Bvd. Marjo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] explosie benzine

De verdelingsgraad is zeker belangrijk. kijk maar eens naar het verschil tussen 5cc benzine in een indampschaaltje dat je laat verbranden of die zelfde 5cc verneveld en dan een vlammetje.

wat is verbranding voor reactie?

Melkpoeder bevat voornamelijk caseïne (eiwit), lactose (suiker) en vet. alle 3 zijn brandbare stoffen waarvan vet en lactose zelfs brandstoffen zijn. maar hier speelt ook weer de verdelingsgraad op. youtube filmpje zecht al genoeg.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: [scheikunde] explosie benzine

We hadde gewoon experiment met wasbenzine.. maar dat heeft denk k niks met vragen te maken maar weet niet

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] explosie benzine

Benzine en melkpoeder en nog vele andere stoffen zijn brandbaar, dwz ze kunnen reageren met zuurstof. En stoffen reageren feller, naarmate er meer kontakt is.

Een explosie is eigenlijk gewoon een zeer, zeer snelle reactie. En een zeer snelle reactie krijg je oa als stoffen heel veel kontakt met elkaar hebben, dus fijn verdeeld zijn.

In je genoemde stoffen, benzine en melkpoeder, is dat met zuurstof. Hoe beter de verdeling (en juiste verhouding) hoe heftiger de explosie is.

Je krijgt bij deze reacties veel warmte en als dat op het (bijna) zelfde moment reageert dus heel veel warmte. Daarbij ontstaan gassen en die zetten dan uit door de hitte en veroorzaken veel druk en zoeken een uitweg en BOEM (of zuigerslag).

Melkpoeder-explosies valt onder de stofexplosies en kan ook zeer heftig zijn. Houtpoeder doet het ook enz. Maar het zijn allemaal reacties met zuurstof en fijnverdeelde brandbare stoffen, die gassen (waterdamp, kooldioxide en nog zo wat) produceren enz.

Er zijn ook andere soorten van explosies, bijv van stoffen die uit elkaar vallen, zodat er dan gassen ontstaan. Maar dat is iets heel anders.

De sproeier in je scooter verdeelt de Benzine zodanig dat er veel kontakt is met zuurstof, daarna ook nog wat samengeperst en een bougievonk start de (gecontroleerde) explosie.
LiA

Berichten: 107

Re: [scheikunde] explosie benzine

Ik zou dat toch geen explosie noemen. Als er in de verbrandingskamer explosies optreden spreekt men van detoneren of pingelen van de motor, dit geeft een heel speciaal geluid dat te vergelijken is met het rinkelen met een sleutelbos. Pingelen kan op korte tijd de motor compleet ruïneren. Oorzaken zijn meestal een te hoge compressie door verbrandingskamervervuiling (2takt) maar vooral een te arm mengsel of een te vroeg ontstekingsmoment. Wat gebeurt in een verbrandingskamer is een "langzaam geleidelijk iets" ivm de korte schokgolven van een detonatie.

In principe kan alles wat brandt dergelijke "ontploffingen" teweeg brengen, zelfs vaste stoffen maar dan wordt al een beetje veel gevraagd van de toevallige omstandigheden.

Maar in mouterijen en steenkoolmijnen is men echt wel beducht voor stofontploffingen door elektrostatische ontladingen. Zo herinner ik me dat ik destijds in een steenkoolmijn zelfs voor deze reden mijn kwartshorloge en mijn fototoestel moest afgeven.

Dus in het kort : een fijne verdeling van iets brandbaars en een juiste (homogene) mengeling met lucht leidt tot iets dergelijks.

P.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] explosie benzine

Dit is misschien wel een leuke:

http://www.kanaal50.be/Tv/Benzinemotor_ont...n/Wetenschap/TV

Alleen verwisselen ze zuiger en cylinder.

Een dieselmotor is een duidelijke (zelf) ontbrandingsmotor, maar een benzinemotor is voor mij een (gecontroleerde) explosiemotor.

Maar voor TS denk ik niet echt belangrijk.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] explosie benzine

Ik zou dat toch geen explosie noemen.
Formeel heb je gelijk. Het is een voortbewegend verbrandingsfront. Echter, dat front gaat zó snel, dat het woord explosie verdedigbaar is. Verder vind je in elk autotechnisch boek het woord explosie terug.
Als er in de verbrandingskamer explosies optreden spreekt men van detoneren of pingelen van de motor, dit geeft een heel speciaal geluid dat te vergelijken is met het rinkelen met een sleutelbos.
Als je het woord explosie niet wilt gebruiken, dan klopt dit niet. 8-) Pingelen is het spontaan ongecontroleerd optreden van een verbrandingsfront, voordat de bougievonk de verbranding start.
Oorzaken zijn meestal een te hoge compressie door verbrandingskamervervuiling (2takt) maar vooral een te arm mengsel of een te vroeg ontstekingsmoment.
Een te vroeg afgesteld ontstekingsmoment maakt dat je motor rottig of niet loopt. dit is niet hetzelfde als pingelen. De verbranding gebeurt nl. nog steeds (verkeerd) gecontroleerd.

Te hoge compressie, een vuile verbrandingskamer en vooral ook brandstof met een te laag octaangetal zijn oorzaken van pingelen.

;)

Berichten: 107

Re: [scheikunde] explosie benzine

Misschien had ik pingelen beter geen explosie genoemd. Het is wel degelijk wat je zegt : het ongecontroleerd optreden van verbrandingsfronten. Maar dat neemt niet weg dat de drukken (en ook de temp) een stuk hoger oplopen dan bij de normale verbranding.

Te vroege ontsteking kan wel degelijk pingelen veroorzaken, vooral bij hogere belasting, daarom dat men het ontstekingstijdstip soms handmatig verlaat als er qua brandstofkeuze een probleem is. SAAB pakte destijds uit (als eerste ?) met een klopsensor met als doel het pingelen te voorkomen door verandering van mengsel en ontsteking. Deze modellen slikten zowel super las normaal.



De uiteindelijke bedoeling is om de max gasdruk te ontwikkelen nà TDC, als de ruimte aan het expanderen is. Bij hogere toeren lopen de zuigers zo snel dat ze "tijd inhalen" op het verbrandingsfront, vandaar dat een variabele vervroeging in functie van zowel toerental en belasting bij benzine onmisbaar is als de verbrandingsruimte ietwat groter uitvalt. Bij kleinere motoren zoals brommers, kettingzagen, grasmaaiers speelt dit minder tot geen rol.

mvg

P.

Reageer