Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 132

Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een kunstvoorwerp te herstellen dat uit Pespex (PMMA, poly methyl methacrylaat) is gemaakt.

Er moet een stukje aangelijmd worden, maar de enige manier die acceptabel is, is door oplossen van het Perspex. Nu weet ik inmiddels dat PMMA in een aantal oplosmiddelen oplost, maar ik kan niet vinden hoe groot de oplosbaarheid is.

Oplosmiddelen zijn:

aceton, CH3COCH3

chloroform, CHCl3

trichloorethyleen, CHClCCl2

ethylacetaat, CH3COOCH2CH3

Als iemand oplosbaarheidgegevens kan vinden, zou hij/zij me er erg blij mee maken.

Thanks!

Berichten: 1.816

Re: Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

Chloroform was wel de meest gebruikte, maar nu verboden. Maar misschien gelden er andere regels voor kunstvoorwerpen.
LiA

Berichten: 132

Re: Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

Bedankt, misschien is het nog te krijgen.

Aceton heb ik geprobeerd, maar is geen goede oplosser

Re: Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

Chloroform was wel de meest gebruikte, maar nu verboden. Maar misschien gelden er andere regels voor kunstvoorwerpen.
Thionyl,

Door wie en waar is het verboden? Voor zover het mij betreft ik kan het bestellen als ik het nodig heb en er geen minder schadelijke mogelijke oplossing is.

Men zou een minder vaak moeten roepen om verboden maar het gezonde verstand gebruiken.

Sigma 650501-1l Euro 34.80 catalogus 2006/2007

Berichten: 92

Re: Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

tolueen al geprobeerd?

Berichten: 1.816

Re: Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

Gerard, het is wel degelijk verboden in de perspex-verwerkende bedrijven.

Vroeger kon je zelfs perspex-oplossingen in chloroform kopen, is er niet meer.

Betekent niet dat je het voor eigen gebruik niet kunt toepassen, maar dat is heel wat anders.

Het blijft een ideale stof om perspex te verlijmen, maar doe er voorzichtig mee.

PS. Tolueen werkt niet, sec.lijm is een alternatief, maar ook minder goed dan chloroform.
LiA

Re: Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

Gerard, het is wel degelijk verboden in de perspex-verwerkende bedrijven.
Dit is het probleem, je schrijft dat het verboden is terwijl je bedoelt het is verboden in de perspex verwerkende industrie.

Een leraar, een journalist en anderen lezen dit als een totaal verbod.

De leraar zal bijvoorbeeld op school er voor zorgen dat het in de ban wordt gedaan omdat het verboden is.

Een journalist zal schrijven over een verboden stof die hij heeft aangetroffen in een laboratorium.

Zorvuldiger formuleren op dit gebied zal voorkomen dat de chemiefobie in de maatschappij niet verder wordt aangewakkerd want reken erop dat dit forum als een behoorlijke kennisbron wordt gezien door de mensen.

Berichten: 1.816

Re: Oplosbaarheid PMMA (Perspex)

Vind dat je overdrijft. Trouwens voor (middelbare) scholen is het ook een stof die niet mag worden gebruikt. Bovendien is de context duidelijk perspex en niet verder. Weet niet of je vroeger ooit in zo'n bedrijf bent geweest, maar de zoete geur was er vaak dik aanwezig.

Als jij daar een andere draai aan wil geven is dat toch echt voor jouw rekening, bovendien heb ik een deur open gehouden, zodat er van jouw "totaal?" verbod geen sprake is.
LiA

Reageer