Springen naar inhoud

[scheikunde] volumetrie

• Log in om te kunnen reageren

wetenschapsfreakjes

wetenschapsfreakjes

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2009 - 18:41

beste,

voor het practicum chemie moetsten we HCl titreren met NaOH.
dus eers Oxaalzuur met NaOH oplossing titreren, vervolgens HCl met NaOH oplossing titreren.
Nu moeten we de titer berekenen van NaOH, HCl en het gewicht van HCl per liter.

om de titer van NaOH te berekenen, gebruik ik : T(NaOH) * V (NaOH)= T (oxaalzuur)*V(oxaalzuur)

= (0.1026*0.025)/0.02725
=0.0941
De titer van HCl wordt uitgerekend op gelijkaardige manier
=0.0969

Maar hierop zit ook een foutenmarge (fout vd balans, buret, ,..)
Wat zijn de fouten die ik moet gebruiken bij de foutbepaling? √(fout1^2+fout^2+...),
En hoe moet ik deze verwerken in het resultaat van de titer?

Vraag 2: hoe haal ik het gewicht van de HCl per liter hieruit?
(ik heb 1.93 g NaOH) Door titer = normaliteit= n*m?
Is n= aantal keer dat OH voorkomt?

voor het gewicht heb ik de molmassa van HCl nodig.
Mag ik de concentratie OH gelijkstellen aan concentratie H? en zo de molmassa van HCl berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2009 - 22:34

Schrijf allereerst maar eens de reactievergelijking uit, anders heb je sowieso al een foutmarge van een factor 2 te pakken :P

Sarah Hendrickx

Sarah Hendrickx

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 12:18

De molmassa van HCl kan je toch gewoon uit je tabel van Mendeleev halen?
H: 1 gram/mol
Cl: 35,5 gram/mol
Dus de molmassa van HCl is 36,5 gram/mol.

Je hebt de concentratie van HCl (je titer) en je weet hoeveel liter je daarvan gebruikt hebt. Daaruit kan je berekenen hoeveel mol HCl je hebt gebruikt, en met de molmassa zet je dat om naar gram?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2009 - 13:36

Zit er in die molariteit dan ook de pipet en buretfouten? ;) Want daar draait het juist om.

Je zult, als je verder gaat in de chemie, al vlug ontdekken dat een enkel getal niet volstaat. Men verwacht later van je dat je een bepaalde nauwkeurigheid aan je metingen kan meegeven. Dus niet: de concentratie x is 0,1045 M, maar de concentratie x is 0,1045M +/- 0,04573 M.

Maar inderdaad, de molmassa kun je op die manier berekenen. Verder weet je de NaOH-titer uit de eerste reactie, daarmee kun je dan verder rekenen om die van HCl uit te rekenen. Maar houd wel nog mijn 1e reactie in het achterhoofd. Oxaalzuur is namelijk een 2-waardig zuur.

wetenschapsfreakjes

wetenschapsfreakjes

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 14:51

?wat heeft het tweewaardig zijn van titer hiermee te maken?
H2Ox + 2NaOH
Verdubbelt dat de titer van NaOH?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2009 - 15:02

Zoals ik al zei: schrijf de reactievgl tussen oxaalzuur en natronloog eens uit, dan zie je dat vanzelf.

(PS. Ik vind het overigens stug dat iemand met chemlvl 4 dat niet zou kunnen opstellen. Met chemlvl 4 geef je aan dat je minimaal de HAVO achter de rug hebt met profiel N&G of N&T, en een chemisch geörienteerde vervolgopleiding aan het doen bent)

Veranderd door Fuzzwood, 28 februari 2009 - 15:05

wetenschapsfreakjes

wetenschapsfreakjes

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 15:22

titer= n * M
dus als n = 2
dan is M= T/2
dus de mol NaOH gebruikt is dan 0.0969/2=0.047?
maar de vgl is H2Ox + 2 NaOH dus dan heeft H2Ox 0.0235 mol,

(ps Moet ik hiervoor de titer van hcl gebruiken of van oxaalzuur? ( waarom?)

concentratie OH = 0.047= concentratie HCl (want oxaalzuur heeft hier niets meer mee te maken dus mogen we de concentratie van H niet gelijkstellen aan die van oxaalzuur)

ik heb dus in 25+ 26.47 ml oplossing
dus het gewicht is 0.047mol HCl /0.05147=1.876/0.05147= 36.45 g per liter??

Veranderd door wetenschapsfreakjes, 28 februari 2009 - 20:46

wetenschapsfreakjes

wetenschapsfreakjes

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 15:27

ik zit trouwens in mijn eerste jaar bio-ingenieur.
chemie is niet mijn beste vak, maar ik doe toch mijn best om eraan uit te kunnen, daarom dat ik hier op het forum zit.

Veranderd door wetenschapsfreakjes, 28 februari 2009 - 16:08

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2009 - 17:28

Oxaalzuur is H2C2O4. En willen we aub op de correcte notatie van de stoffen letten? (hoofdletters enzo). Misschien is het ook een goed idee om even de eenheden bij de berekening te vermelden.

Waarom ben je overigens aan deze proef begonnen als je geen idee hebt wat je aan het doen was?

Wat je op het moment weet:

Concentratie oxaalzuur: 0,1026 M
Volume oxaalzuur: 0,025 l. Ik mag hier toch wel bij aannemen dat je een volpipet gebruikt hebt? Zo ja, waarom gebruik je dan niet alle significante cijfers? Met een volpipet kun je op 4 significante cijfers meten. Je volume oxaalzuur is dan 0,02500 l. Verder staat ook een temperatuur en een onnauwkeurigheid op die pipet, heb je die genoteerd?

Verbruik NaOH: 0,02725 l

Verbruik HCl: mis ik, maar zul je vast ergens hebben staan. Voor beide waarden dien je ook de buret onnauwkeurigheid hebben moeten opschrijven. Staat op de buret.

Molmassa HCl: 36,46 g/mol.

Sorry als het lijkt dat ik je persoonlijk aanval, maar je schijnt helemaal niet te snappen wat je op dat prakticum uitgespookt hebt. Probeer eerst maar eens alle gedane stappen voor jezelf op te schrijven en te bedenken waarom die zijn. Lijkt omslachtig, maar misschien vallen op die manier stukjes van de berekening al vanzelf op hun plaats. Het is ook een oefening voor een eventueel volgend prakticum. Als je dat al voor aanvang maakt, zo'n lijstje, kun je gedane stappen wegschrijven en bedenken waar je op moet letten. Tevens kun je ook bevindingen als kleuromslagen en andere bijzonderheden erbij schrijven.

Zo werd dat mij in ieder geval geleerd. Ik moet toegeven dat ik nog altijd zo'n "spiekblad" maak, zelfs nu ik op het punt sta mijn opleiding af te ronden. [|:-)]

Laten we hem anders eens stap voor stap doornemen.

Je bent met een bepaald volume oxaalzuur van een bepaalde concentratie begonnen. Uit deze 2 gegevens haal je het aantal mol oxaalzuur dat je gebruikt hebt.

Wat is de reactievgl tussen oxaalzuur en natronloog? Oxaalzuur is een 2-waardig zuur, dat betekent dat oxaalzuur 2 mol zuur per mol oxaalzuur kan afstaan.

Je weet je verbruik aan natronloog ook. Samen met de reactievgl en het aantal mol oxaalzuur kun je nu nagaan wat de concentratie loog was.

Nu weet je de concentratie aan loog in de buret.

Nu weet ik zelf niet wat je daarna gedaan hebt. Heb je een bepaald volume loog uit de fles gepipetteerd in een nieuw bekerglas ofzo en die getitreerd met zoutzuur? Zo nee, heb je dan een bepaald volume HCl gepipetteerd en die met dezelfde buret getitreerd? Of ben je je oxaalzuur met HCl gaan titreren?

Heb je het laatste gedaan, dan heb je een probleem, want je kunt zo niets berekenen. Met de eerste 2 stappen kunnen we wel wat.

Mogelijkheid 1: op dezelfde manier als bij oxaalzuur het aantal mol loog uitrekenen vanuit het gepipetteerde volume en de concentratie van het loog, dat je zojuist berekend hebt. Vervolgens uit de reactievergelijking en hoeveelheid verbruikt HCl concentratie HCl berekenen.

Mogelijkheid 2: op dezelfde manier als bij oxaalzuur het aantal mol loog uitrekenen vanuit het verbruikte volume en de concentratie van het loog, dat je zojuist berekend hebt. Vervolgens uit de reactievergelijking en hoeveelheid gepipetteerd HCl concentratie HCl berekenen.

Veranderd door Fuzzwood, 28 februari 2009 - 17:37

wetenschapsfreakjes

wetenschapsfreakjes

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 21:55

Bedankt! Ik begrijp nu hoe de puzzelstukjes in elkaar zitten!
Ik was een beetje heel erg de weg kwijt. bedankt voor de tip trouwens

vraagje:
1 is oxaalzuur niet= HOx?

Veranderd door wetenschapsfreakjes, 28 februari 2009 - 22:28

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2009 - 22:49

Anders had ik dat wel gezegd. Ik denk dat ze met Ox dus oxaalzuur bedoelen en dan te lui zijn om gewoon de molecuulformule op te schrijven; met dit soort gevolgen van dien. Ken je deze reactie overigens? ADP + Pi --> ATP? Die Pi is fosfaat (PO43-), maar dat zul je biochemici ook nooit zo zien uitschrijven :D

Veranderd door Fuzzwood, 28 februari 2009 - 22:49

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures