Springen naar inhoud

van mbo naar hlo of mlo?

• Log in om te kunnen reageren

DA1313

DA1313

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2009 - 19:27

Hoi hoi, ik wilde hier graag even een vraag plaatsen ;)
Ik ben aan het overwegen om mlo of hlo te gaan doen, maar vraag me af of dat uberhaupt gaat lukken met alle vakken die ik mis/ moet inhalen.
Ik heb als vooropleiding vbo gedaan geen scheikunde en natuurkunde, wel wiskunde gehad. hierna heb ik doktersassistente niveau 4 gedaan, wederom geen scheikunde en natuurkunde, ik heb wel een aanvullend doorstroompakket gedaan (op havo nivo) voor het hbo waar engels wiskunde en nederlands in zaten, wiskunde was n beetje matig, maar dat was meer door het grote uitval van lessen en gebrek aan een goede leraar.
Ik ben eigenlijk min of meer in de praktijk erachter gekomen dat hlo of mlo wel eens goed bij me zouden kunnen passen, en het lijken me zeker interesante opleidingen, maar de vraag is of ik dit allemaal kan bijspijkeren. heeft iemand toevallig ervaring met zoiets?

bvd

Veranderd door DA1313, 27 februari 2009 - 19:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 27 februari 2009 - 20:20

Hoi DA1313,
Ik heb voordat ik HLO ging doen, een totaal andere opleiding gedaan. Op de (toenmalige) MAVO had ik wel scheikunde / natuurkunde en wiskunde, maar dus niet op HAVO niveau.

Wat ik gedaan heb is bij de LOI (maar kan natuulijk ook een andere onderwijsinstelling of een ROC) een aantal HAVO vakken genomen, en certificaten gehaald. Vooral wiskunde, scheikunde, biologie en een beetje ANW is erg handig om te doen alvorens je een laboratoriumopleiding gaat doen. Op deze manier ben je goed voorbereid.

In mijn geval was ik ouder dan 21+ dus ik kon een toelatingstoets afleggen op een hogeschool. Daarvoor ben ik dus geslaagd, en ben nu al een paar jaar chemie aan het studeren, met goede resultaten [|:-)]

Vooral scheikunde is (natuurlijk) erg belangrijk om te volgen. Als je dat niet doet, val je in een behoorlijk gat.

DA1313

DA1313

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 08:00

Dat klinkt idd als een goed idee om via loi die vakken nog te gaan volgen, hoelang ben je daar in totaal mee bezig geweest?, dit vraag ik even ivm het starten in aug van de opleiding. ik ben overigens 23 en ik wilde ook het toelatingsexamen gaan doen.
Ik weet niet of ik er verder veel aan heb voor deze opleiding, maar ik heb wel anatomie en een deel pathologie gehad

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 28 februari 2009 - 11:47

Ik heb 6 vakken in één jaar gedaan. Dat was natuurkunde 1,2 , wiskunde A en B, scheikunde, maatschappijleer, algemene natuurwetenschappen en biologie. Als je jezelf er flink toe zet, red je het makkelijk.

Aangezien jij een krap half jaar hebt, en wellicht nog korter omdat de toelatingstoets natuurlijk voordat de opleiding begint gegeven wordt, is het verstandig om in ieder geval wiskunde en scheikunde te nemen. Maar het hangt per opleiding en (hoge)school af wat er in deze toetsen getoetst wordt. Misschien is het handig om daar ook eerst te informeren naar welke vakken zij belangrijk vinden.

HLO en MLO heb je natuurlijk in verschillende vormen, ik weet niet in welke richting jij geďnteresseerd was? Bij mij kon je in ieder geval kiezen tussen chemie biochemie en klinische chemie. Vooral bij de laatste twee is biologie ook weer erg belangrijk. Daarbij komt jouw anatomie opleiding wel goed uit denk ik. Er wordt voornamelijk gekeken naar lichaamseigen stoffen, de werking van enzymen, ziektes etc. Maar schiet me hier niet op af omdat ik zelf chemie volg :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures