Springen naar inhoud

[scheikunde] Zuurgetal

• Log in om te kunnen reageren

Sarah Hendrickx

Sarah Hendrickx

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2009 - 12:03

Hallo iedereen,

Ik weet dat er al veel vragen over het zuurgetal gesteld zijn, maar deze vond ik niet... Ik heb donderdag een labo waarin we het zuurgetal van sla-olie en gebruikt frituurvet gaan testen, en deze twee voorbereidende vraagjes krijg ik niet opgelost:

1) Welke reactie(s) kan (kunnen) leiden tot de vrijstelling van vrije vetzuren? M.a.w. waarom kan het gehalte aan vrije vetzuren een kwaliteitsparameter zijn?

Ik weet dat hoe meer vrije vetzuren het vet heeft, hoe minder de kwaliteit is, maar ik weet niet welke reactie daarvoor zorgt... Ik neem aan dat er een soort verzuring optreedt? Maar hoe ziet de reactie eruit?

2) Schrijf de reactievergelijking op van de reactie die plaatsgrijpt tijdens de titratie van olie/vet met KOH - deze reactievergelijking zal je gebruiken om het zuurgetal te berekenen (de aanwezige vetzuren mag je voorstellen door RCOOH).

Is dit niet dezelfde reactie als bij de verzeping?
Triglyceride + 3 KOH --> glycerol + 3K-OOHCR ?

3) Waarom moet het oplosmiddel neutraal zijn? (we moeten eerst het vet oplossen in een mengsel van ethanol (96%) en diethylether, verhouding 1 op 1)

Omdat anders het zuurgetal hoger of lager zal liggen, denk ik, maar dat is niet echt een goede uitleg...

Alvast bedankt!

Veranderd door Sarah Hendrickx, 28 februari 2009 - 12:10

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2009 - 13:30

1) Die leg je al heel goed in 2) uit, maar alleen water kan ook zorgen voor deze splitsing. Hoe heet zo'n splitsing onder invloed van water ook wel? Bij deze naamgeving vindt je ook splitsingsreacties onder invloed van warmte en licht.

2) Jup maar die zal niet zo gauw plaatsvinden als het niet warm genoeg is. Je hebt ook al vetzuren in je vet zitten. Wat weet je van de gemiddelde zuur-base reactie? Er wordt je ook al de hint gegeven dat je een vetZUUR als RCOOH mag voorstellen.

3) Stel dat je oplosmiddel basisch was en je al een onbekend deel van je vetten verzeept, kun je dan nog iets zinnigs zeggen over het gemeten zuurgetal?

Veranderd door Fuzzwood, 28 februari 2009 - 13:31

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures