Reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Reactievergelijking

Hallo,

Ik heb een scheikunde PO en tot zoverre ging het goed, tot ik bij de reactievergelijking kwam.

Ik nooit goed in reactievergelijkingen geweest en al helemaal niet bij een zelfgemaakte reactievergelijking. Dus ik weet niet of dit helemaal klopt:

NaHCO3 (s) + C6H8O7 (l?) --> NaH(C3H5O(COO)3) (aq) + CO2 (g) + H2O (l) (de producten horen zo uit te komen, dat had ik hiergelezen)

Ik krijg hem maar niet kloppend. Ook weet ik nou niet of de molariteit een bijdrage heeft, maar de molariteit van natriumwaterstofcarbonaat: 0,24 mol en citroenzuur: 0.05 mol.

En ik neem aan dat dit een zuur-base reactie is?

Ik zou het héél fijn vinden als iemand mij hierbij kan helpen, ik ben echt ten einde raad! :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijking

Het bicarbonaat zal sowieso eerst oplossen. Of je dat zelf hebt gedaan, of doordat de citroenzuuroplossing dit doet maakt niets uit.

Verder is citroenzuur een 3-waardig zuur en soda een 1-waardige base. Hoeveel mol soda ga je dan nodig hebben om 1 mol citroenzuur te neutraliseren?

Als je deze vraag hebt beantwoord, hoort de rest wel op zijn plaats te vallen. Je hebt overigens wel gelijk dat waterstofcarbonaat uiteen valt in koolstofdioxide en water. Maar dat heb je in een 2e reactie pas nodig, eerst moet dat waterstofcarbonaat ontstaan.

Helpen deze hints je verder?

Je hebt vast al door dat je reactievgl niet klopt. Hoe gaan in totaal 2 positieve ladingen (van de Na en H) de 3 negatieve ladingen van je citroenzuur neutraliseren? Dat geef je op deze manier aan namelijk.

Berichten: 3

Re: Reactievergelijking

3 mol neem ik aan?

Dan is bicarbonaat dan zo: 3 Na+ (aq) + 3 HCO3- (aq) + C6H8O7 (l)?

Moet je dan net als fosforzuur 3 stappen nemen om het te ioniseren? En in de 2e reactie komt dan water en CO2?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijking

Alleen het bicarbonaat zal dan reageren. Dan krijg je dus 3 mol waterstofcarbonaat, dat dus splitst in water en CO2.

En het werkt inderdaad als fosforzuur. Maar je kunt alle reacties in 1x schrijven als:

C6H8O7 + 3 HCO3- --> C6H5O73- + 3 CO2 + 3 H2O

Natrium is een zogenaamd tribune ion. Zoek maar op wat dit betekent. ;)

Berichten: 3

Re: Reactievergelijking

Dankjewel voor je reactie! Het heeft heel erg geholpen en nu ben ik bijna klaar.

Nogmaals, danku! :D

Reageer