[scheikunde] Coldpack

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Coldpack

Hallo,

Voor school heb ik de opdracht gekregen om een coldpack te maken. In mijn verslag moet ik ook uitwerken wat de oorzaak van het koelen is. Nu heb ik al op verschillende internetsite's gezocht maar nergen wordt echt duidelijk uitgelegd wat nu de oorzaak van het koelen is. Ik kwam uit op de begrippen entropie/enthalpie maar weet ook niet wat deze precies inhouden. Wie kan dit mischien uitleggen?

Alvast bedankt.

Wouter

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Coldpack

Hier en hier vind je uitleg. In de laatste ´hier´ staan nog linken naar andere topics over coldpacks.

Leve de zoekmachine ! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Coldpack

Heel simpel gezegd: voor het oplossen van ammoniumnitraat is energie nodig en deze onttrekt het als warmte uit de omgeving.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Coldpack

Fuzzwood, zo blijven we zitten met de vraag waarom je ammoniumnitraat moet nemen en niet gewoon keukenzout. En ook nog met de vraag waarom bij sommige zouten de oplossing warm wordt in plaats van koud.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Coldpack

Feit is dat oplossen soms meer is; hydrateren.

Bij bijv NaOH is dat exotherm, NaCl is neutraal, NH4NO3 is endotherm.

Het energie effect is een optelsom van; de afbraak van de kristalstruktuur tijdens oplossen, ion struktuur (complexen) die onstaat, waterstof bruggen en ..... ?

Redelijk fysisch allemaal denk ik.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Coldpack

Democrites, je geeft wel aan dat er sprake is van een algebraische som met plussen en minnen. Maar je werkt het vanuit de chemie niet helemaal uit.

Je komt er uit door het oplossen van de electroliet in water (1) en het vervolgens hydrateren van de ionen (2) als twee afzonderlijke, achtereenvolgende processen te zien.

1. Dit geeft altijd afkoeling vanwege de entropiewinst bij het oplossen. Hierbij wordt warmte uit de omgeving opgenomen. Dit geldt voor iedere stof die je oplost.

2. De vrije ionen worden door het water gehydrateerd. Het water orienteert zich rondom de ionen. Dit is weer entropieverlies, verlies aan realiseringsmogelijkheden door ordening van watermoleculen.

Wat domineert hier, (1) of (2) ?

Bij ammoniumnitraat, met zijn grote ionen met lage lading overheerst (1). De hydratatie is hierbij heel gering.

Bij bijvoorbeeld calciumchloride overheerst (2), vooral vanwege de hoge lading en de kleine ionstraal van het calciumion.

Dus als (1) domineert krijg je afkoeling en warmteopname uit de omgeving en als (2) domineert opwarming en warmte afgifte aan de omgeving.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer