IJzergehalte in water aantonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

IJzergehalte in water aantonen

Voor een project moet ik met mijn projectgroep bijvoorbeeld het ijzergahalte in water aantonen. Nu is het geval dat we een koffertje hebben gekregen waarmee we metaal-gehaltes konden aantonen, maar dat het niet werkt. Nu moeten we een manier zien te vinden waarop we alsnog die gehaltes kunnen aantonen. [Dat is heel erg belangrijk aangezien we een vraag moeten beantwoorden over of het water drinkbaar is of niet.]

Ik hoop dat iemand hier mij en de rest van mijn projectgroep verder op weg kan helpen. :oops:

Groetjes Miezemuis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJzergehalte in water aantonen

2 mogelijkheden die me even te binnenschieten: AAS of spectrometrie met salicylzuur of thiocyanaat.

In het geval van AAS: verdunnen tot enkele ppm en een ijkreeks erbij houden. Meten met een ijzerlamp

Spectrometrie: met die reagentia krijg je een paarse of rode kleur. Wederom met een ijklijn meten.

Berichten: 281

Re: IJzergehalte in water aantonen

IJzer(II)ionen geven (bij een pH tussen 3 en 9) met 2-2'-dipyridyl een roodgekleurde complexe verbinding. Die kan je ook spectrofotometrich bepalen d.m.v. een ijklijn op te stellen en interpoleren.

Berichten: 9

Re: IJzergehalte in water aantonen

Heel erg bedankt alvast ;) hier kan ik denk ik wel een beetje mee verder :)

Mochten mensen nog meer ideeën hebben, die zijn altijd welkom :) [!]

Berichten: 7

Re: IJzergehalte in water aantonen

Voor milieulabs bestaan NEN- en ISO voorschriften waarin beschreven wordt hoe dit het beste gemeten kan worden.

ik heb even rond gezocht in mijn bestanden en ben daar het voorschrift tegen gekomen van analyse van bodem en water monsters.

Er zit alleen een licentie op van mijn school, dus ik mag het niet zomaar op internet zetten of mailen ofzo.

Het is wel mogelijk om via de site van nen het voorschrift te kopen.

misschien kan je dat wel declareren bij je school.

hier kan je hem vinden. Dit is nen 6965 (misschien een eind omlaag scrollen)

Deze past misschien nog beter bij jullie project, maar ik kan hem niet inzien dus weet ik het niet zeker. Dit is nen 6953.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

heel misschien zijn ze ook wel illegaal op google te vinden, zover heb ik niet gezocht

Succes ermee!!

Reageer