suiker vraag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

suiker vraag

Hallo mensen.

Ikzelf ben niet bekend in de chemie, en mijn vraag komt voort uit een fructose intollerantie.

Helaas kan ik geen antwoord vinden op mijn vragen, vandaar dat ik hier te raden ga.

Ik mag dus geen fructose, maar wel sacharose (suiker). Helaas was een pak suiker nat geworden, waarna ik na het eten vlink last kreeg van mijn buik.

Hoe kan dit? valt suiker uiteen in zijn bestanddelen (fructose en glucose) als het langdurig aan water wordt blootgesteld? heeft het te maken met oplossen en rekristaliseren ??? Iemand die hier verstand van heeft? 8-[

2e vraag.

is het mogelijk eenvoudig te testen of een bepaalde drank of eten fructose bevat?

Hopend dat iemand mij kan helpen,

Met vriendelijke groeten, :)

Vincent

Berichten: 157

Re: suiker vraag

misschien heb je hier wat aan?

http://www.food-info.net/nl/intol/hfi.htm

Vind het vreemd dat je geen fructose mag, maar wel sacharose. sacharose breekt nl af naar fructose.

Maargoed. Ben niet zo bekend met allergieën.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: suiker vraag

bij een fructose intollerantie kan het zijn dat je een te kort heb aan zink en vit. B6. zink is een onderdeel van klasse II-aldolase.

In mijn boek over allergieën en intolleranties staat ook dat mensen met fructose allergie een dieet moeten volgen zonder sacharose, fructose en sorbitol (Die laatste wordt ook omgezet in fructose). Dat u dus tegen sacharose kan verbaast me een beetje.

Een simpele test voor fructose is er niet echt, het beste wat u kunt doen is het meiden van vruchten en producten met vruchten(bestanddelen) er in. eventueel vragen via (huis)arts naar een orale toedieningsvorm van fructokinase en of fructose-1-fosfaataldolase.

het boek dat ik heb is: Eetwaar=eetbaar? dr. J. Kamsteeg ISBN: 90-320-1114-7
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: suiker vraag

Hey mensen.

Bedankt voor de reacties ,.. bij deze.

Ik mag wel suiker, omdat suiker op een andere manier, (lees, ander mechanisme) door de darmwand getransporteerd wordt dan fructose op zich. het mechanisme dat de fructose transporteerd staat bekend als "GLUT-5" . dit functioneerd dus bij mij minder goed. Is dus niet hetzelfde als fructose intollerantie.. (vandaar dat de genoemde website dus maar ten dele voor mij van toepassing is) [!]

in het lichaam word suiker inderdaad verder verwerkt.

Voor de goede orde, mensen met fructose malabsorbsie missen niet alleen zink, maar ook foliumzuur en tryptophaan. 8-[

Nog even terug te komen op de natte suiker... iemand een idee hoe dit kan? (zie vraag 1)

( thanks for the book!! )

vincent

Berichten: 374

Re: suiker vraag

drivervince schreef: wat is in godsnaam "" fructokinase en of fructose-1-fosfaataldolase. "" ?? kun je toch niet zomaar naar binnen gooien.. ?  8-[

Nog even terug te komen op de natte suiker... iemand een idee hoe dit kan? (zie vraag 1)
Die twee stoffen zijn enzymen.

Berichten: 2.337

Re: suiker vraag

Sacharose lost inderdaad op in water door splitsing in de 2 monosachariden glucose en fructose.

Ik heb een vraagje voor jou, als je wel tegen sacharose kan maar niet tegen fructose, kan je dan tegen maltose? 8-)

Bijna alles wat eindigt op -ase is een enzym.
Ikzelf ben niet bekend in de chemie
Ik ben ook nog niet zo bekend in de chemie hoor. ;) :P 8-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: suiker vraag

sorry dat ik wat technisch was.

was het standaard kraanwater bij kamertemperatuur?

Het lijkt me goed mogelijk dat bij het oplossen alvast een deel van de suiker splitst en in je maag/darmen nogmeer. En het kleine beetje dat alvast gesplitst was net de spreekwoordelijke emmer deed overlopen.

Een andere verklaring kan ik niet bedenken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: suiker vraag

Sacharose lost inderdaad op in water door splitsing in de 2 monosachariden glucose en fructose.
Hier heb ik echt sterke twijfels. Er zal zeker splitsing optreden in het lichaam en ook in bijv. zure of basische oplossingen, maar gewoon in water lijkt mij heel sterk. Als je suiker-oplossing weer indampt, dan krijg je weer zuivere suiker en als er splitsing zou zijn, dan zal je ingedampte vaste stof ook fructuse en glucose moeten bevatten.

Het zou wel kunnen dat bij heel lang in oplossing zijn er wel een beetje suiker wordt gesplitst. Dat is op zich wel een interessant experiment. Gewoon eens suiker oplossen en deze oplossing een paar weken laten staan. Daarnaast een verse oplossing maken en vervolgens beide oplossingen bewerken met een milde oxidator (bijv. Fehlings reagens). Dan zou je verschil moeten kunnen zien.

Berichten: 1.379

Re: suiker vraag

De reaktie van saccharose met water tot een mengsel van glucose en fructose (invertsuiker) kun je mooi volgen met een saccharimeter. De rotatierichting van het polarisatievlak van gepolariseerd licht draait daarbij om. Een bekend proefje uit mijn schooltijd. Vandaar de naam van dit mengsel.

Waterstofionen katalyseren deze inversiereaktie. Je moet deze reaktie zoveel mogelijk zien te vermijden bij het maken van jam uit vers fruit. Want het betekent ook verlies aan zoetkracht.

Ik weet niet of deze reaktie ook nog door gaat tijdens het bewaren van jam. Ik verwacht het eigenlijk wel, zeker als je jam niet koel bewaart.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: suiker vraag

Bij jam maken moet je juist zuur toevoegen.

Eerst kook je inderdaad de vruchten met water en suiker tot een groot deel pulp is en dan gaat er pectine en citroenzuur bij. Citroenzuur gaat er bij omdat anders de pectine niet goed wil geleren.

Invertsuiker heeft een zoetkracht van 0,95 en sacharose is gesteld op 1,00. Dat verschil maakt dus niet veel uit.

De splitsingsreactie van sacharose gaat zeer langzaam door bij kamertemperatuur, het schiet pas op boven de 80 graden.

Vince, kan je het eens proberen om een schep suiker op te lossen, en het een uur later te drinken. Ik wil graag weten wat jou reactie dan is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 374

Re: suiker vraag

Sacharose valt helemaal niet uiteen.

Alleen door middel van een zuur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: suiker vraag

kraanwater heeft voor zover ik het weet geen pH van 7,00 maar eerder iets van 5-5,5.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: suiker vraag

Daarom smaakt demiwater ook dood en kraanwater fris.

Berichten: 4

Re: suiker vraag

okay...

het was regenwater.. (suiker stond in een kast in een kempeerbusje... (ja, t dak lekt) :P )

(en nee, ik wil geen fructose drinken. ben ik een week ziek van... dank u wel... :x )

(ja,.. ik maak het niet al te makkelijk)

bij carameliseren valt het zeker uit een. (dat mag ik niet en gaat ook niet goed. dit begint bij 140 a 160 graden zover ik gelezen heb..

die polarisatie dinges test.... Vertel s wat meer...!

vindt het wel interesant, want dat zou een mooie basis zijn voor het testen :)

Kraanwater getest met ph test strip van aquarium. tussen 7.5 en 8. regenwater nog niet getest. :oops:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: suiker vraag

karamel kan je maken bij 105 graden of hoger (hangt af hoeveel mailiard reacties je wilt.

tsss, je bent een lastig geval. Het enigste dat ik kan voorstellen was dat er in het water of op de droge suiker sacharase zat en daarmee een enzymatische onleding plaats heeft gevonden.

iets anders kan ik niet bedenken. Maar waarom eet je suiker dat dan goed nat is geworden van regenwater?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer