Database loopvloeistoffen TLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Database loopvloeistoffen TLC

Hallo Iedereen

Ik ben op zoek naar een boek of website waarin wordt ingegaan over loop vloeistoffen bij dunne laag chromatografie. Eigenlijk ben ik geinterreseerd in zowel de stationaire als mobiele fase en in welke cominatie ik deze moet gebruiken om het beste onderscheid te kunnen maken tussen verschillende stoffen. Bij ons op organische chemie wordt bv met behulp van twee uitgangsstoffen een reactieprodukt gevormt. Uieindelijk hou je natuurlijk nooit een zuiver eindprodukt over en is altijd verontreinigd met uitgangsstoffen en nevenprodukten. Deze moeten uitelkaar worden "getrokken" en dan met uv-licht bekeken worden. Daarbij kan het dan ook vergeleken worden met een gekocht zuiver eindprodukt of gebruikte uitgangsstoffen, getest volgens de zelfde methode.

Boeken over de methode met uitleg en beschrijvingen ken ik wel maar ik ben meer op zoek naar een soort van database om tot een goed compromie te komen die te gebruiken is.

Groet

Andre

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Database loopvloeistoffen TLC

De stationaire fase bij TLC is meestal silica of alumina (als je stof niet tegen zuur kan). Hier valt weinig aan te veranderen.

Voor je loopvloeistof moet je gewoon trail en error exp. draaien. Meestal begin je met een standaard loop vloeistof iets van een mengsel van hexaan/ethylacetate (9:1). Dan kan je daarna met de ratios gaan spelen.

Berichten: 147

Re: Database loopvloeistoffen TLC

Maar er zijn nog veel meer combinaties mogelijk. Ook methanol/dichloormethaan wordt veel gebruikt.

Overigens zou ik heptaan in plaats van hexaan gebruiken omdat laatstgenoemde een stuk giftiger is.

Reageer