CH3C6H4COC6H5

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

CH3C6H4COC6H5

hallo

wie kan mij vertellen weke schade dit kan veroorzaken met je gezondheid

en is dit schadelijk voor zwangere vrouwen en of foetus ?

artikel in telegraaf

ROTTERDAM -

Unilever Benelux roept consumenten op Knorr Taco's Wereldgerechten niet te nuttigen. Het product bevat mogelijk een te hoge concentratie van een stof die in de verpakkingsindustrie gebruikt wordt. Dat laat het voedingsmiddelenconcern dinsdag weten in een advertentie in de ochtendkranten.

Mensen die het product gekocht hebben worden uit voorzorg opgeroepen de verpakking met inhoud weg te gooien. Na het uitknippen en opsturen van de streepjescode op de verpakking krijgen consumenten het aankoopbedrag terug.

Mogelijk bevat het product 4-methyl benzofenon

Berichten: 147

Re: CH3C6H4COC6H5

Wat speurwerk op internet levert op:

- S24 Avoid contact with skin.

- S25 Avoid contact with eyes.

Dus vermijd contact met huis en ogen. Waarschijnlijk valt de giftigheid wel mee, maar gezond zal het zeker niet zijn.

Berichten: 2

Re: CH3C6H4COC6H5

ja niet giftig ofzo maar waarom moeten consumenten het dan wegggooien als het geen kwaad kan ?

punt is mijn vrouw heeft dit 3 weken geleden 2x gegeten en een week later bij controle gynaecoloog bleek babytje dood te zijn en we hebben geen doodsoorzaak gekregen.

dus vraag me af of dit de oorzaak is...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: CH3C6H4COC6H5

heel simpel, het mag er niet in zitten.

Als een bedrijf dan geen actie onderneemt en het wordt door de VWA ontdekt of uit een routine controle van de analyse resultaten bij het bedrijf zelf, dan is de minister van VWS en of LNV (weet even niet meer welke) gerechtigd om de producent tot actie te dwingen/tot gerecht te stellen (komt dus justitie om de hoek). Die publiciteit willen producenten dus liever niet hebben.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 157

Re: CH3C6H4COC6H5

Ze weten niet of het giftig is. Lees onderstaand artikel maar eens door. Daarin staat dat er weinig bekend is over de toxiciteit.

http://www.favv-afsca.be/wetenschappelijkc...SIER2009-05.pdf

Benzofenonderivaten wordt veelal gebruikt als foto-initiator, als UV-filters in zonnecrèmes en verzorgingsproducten en, incidenteel, als smaakingrediënt, maar ook bij de productie van insecticiden, landbouwchemicaliën en farmaceutische producten, en als additief voor kunststoffen, coatings en kleefstoffen (NTP, 2000 & 2006).

De enige toepassing die specifiek voor 4-methylbenzofenon wordt teruggevonden is als foto-initiator in de verpakkingsindustrie.

genoeg reden om het weg te gooien denk ik zo.

Berichten: 281

Re: CH3C6H4COC6H5

Verder heb ik gelezen dat de LD50 bij muizen 250mg/kg is. Maar op de verpakking van zo'n product zit vele malen minder. In het artikel van sradracer hadden ze het over 4 mg per kg product.

Kortom ik kan me haast niet voorstellen dat dit de oorzaak geweest is. Maar zoals anderen al aangeven, het hoort er gewoon niet in thuis vandaar de terugroepactie.

Berichten: 2.337

Re: CH3C6H4COC6H5

Die S-zinnen hebben totaal geen nut bij concentraties die te hoog zijn in voedingswaren. Het gaat echt om miligrammen. Weet je dat die S-zin 'avoid contact with eyes' zelfs op keukenzout (NaCl) staat.

Ik denk ook niet dat dit de doodsoorzaak is maar het zou er echt niet mogen inzitten. Er is niet eens veel over de toxiciteit bekend maar het zit wel al in onze voeding. 8-)

Veel sterkte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: CH3C6H4COC6H5

ach, ik zie wel ergere dingen. levers vol cadnium, kwik en pcb's en na verwijdering gaat de rest van het vlees gewoon de markt op.

ik noem geen namen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: CH3C6H4COC6H5

FrankB schreef: Verder heb ik gelezen dat de LD50 bij muizen 250mg/kg is. Maar op de verpakking van zo'n product zit vele malen minder. In het artikel van sradracer hadden ze het over 4 mg per kg product.

Kortom ik kan me haast niet voorstellen dat dit de oorzaak geweest is. Maar zoals anderen al aangeven, het hoort er gewoon niet in thuis vandaar de terugroepactie.
Dan ben je niet op de hoogte van wat een LD50 eigenlijk inhoudt.

Stel nou eens dat een muizen-LD50 volledig vertaalbaar is naar de mens.

En dat de LD50 lineair afneemt richting een "LD01".

Dan heb je dus 5 mg/kg nodig om 1 mens te doden.

Bij een gemiddeld gewicht van 70 kg gaat het dus in totaal om 350 mg.

Zou jij het risico nemen als fabrikant als er blijkbaar 4mg/kg product is aangetroffen? Toegegeven, er moet flink wat van geconsumeerd worden. Maar met tienduidenden mensen die het zouden kunnen eten, hoe groot is het risico dat er 1 of 2 mensen echt serieus ziek worden of overlijden?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: CH3C6H4COC6H5

Beryllium schreef: Stel nou eens dat een muizen-LD50 volledig vertaalbaar is naar de mens.

En dat de LD50 lineair afneemt richting een "LD01".

Dan heb je dus 5 mg/kg nodig om 1 mens te doden.

Bij een gemiddeld gewicht van 70 kg gaat het dus in totaal om 350 mg.
Wat vertel je nu zo vroeg op de ochtend? ;)

Stel volgens je redenatie dat 100.000 mensen het product gebruiken en je berekent de LD 0,001 dan gaat er iemand dood die feitelijk er niets van binnen heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: CH3C6H4COC6H5

Ja inderdaad, heb je gelijk in.

Het verandert niet zoveel aan de strekking van mijn post: wat ik bedoel te zeggen is dat het iets te eenvoudig geredeneerd is dat met 4 mg/kg in het product een terugroepactie onnodig zou zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer