gas in vloeistof blazen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 254

gas in vloeistof blazen

Hallo iedereen,

ik heb de volgende vraag:

stel je hebt een vloeistof en je wil daar CO2 inspuiten, je gaat dan onder druk de CO2 door die vloeistof spuiten.

Nu ervoor zorgen dat die CO2 in die vloeistof gaat zitten en desgevolgs ook de reeds aanwezige lucht uit de vloeistof halen is volgens mij een combinatie van zowel het mechanische aspect (zoveel CO2 erin spuiten dat je letterlijk de lucht "wegblaalst" ) als de wet van Raoult (of moet ik Henry's wet gebruiken?)

Alleen weet ik niet goed hoe je die wet van Raoult in dit geval juist kan gaan gebruiken, interpreteren of ermee kan gaan rekenen.

Iemand een suggestie, idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gas in vloeistof blazen

Oplosbaarheid?

Berichten: 252

Re: gas in vloeistof blazen

Inderdaad, oplosbaarheid, wet van Henry, dus. Denk ook aan partieeldruk en gasamenstelling in de headspace, al die er al is.

Berichten: 254

Re: gas in vloeistof blazen

Inderdaad, oplosbaarheid, wet van Henry, dus. Denk ook aan partieeldruk en gasamenstelling in de headspace, al die er al is.
Het was eigenlijk vooral lucht (zuurstof) die weggeblazen moet worden door de CO2

Ik zal het eens verder bekijken, bedankt voor de antwoorden.

Berichten: 252

Re: gas in vloeistof blazen

Het maakt dus in principe niet uit welk gas je onder druk in de vloeistof blaast. als het de bedoeling is zuustof te verwijderen kan je net zo goed bvb stikstof gebruiken. Een goede verdeling van het ingeblazen gas is het belangrijkst

Berichten: 254

Re: gas in vloeistof blazen

Het maakt dus in principe niet uit welk gas je onder druk in de vloeistof blaast. als het de bedoeling is zuustof te verwijderen kan je net zo goed bvb stikstof gebruiken. Een goede verdeling van het ingeblazen gas is het belangrijkst
Hoezo, het maakt niks uit welk gas je gebruikt?

Als je een gas neemt dat een betere oplosbaarheid heeft dan het gas dat je eruit wil, zal dit toch efficienter zijn?

(als je natuurlijk heel lang kan het andere gas het erin kan blazen, ga je natuurlijk het weg te werken gas eruit krijgen zonder problemen, maar stel dat je met een minimale hoeveelheid moet werken)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gas in vloeistof blazen

Je kan er ook helium doorheen blazen, dat lost al helemaal niet op. Het is daarentegen wel een zeer goed verdringingsgas.

Berichten: 254

Re: gas in vloeistof blazen

Je kan er ook helium doorheen blazen, dat lost al helemaal niet op. Het is daarentegen wel een zeer goed verdringingsgas.
Eum,

helium lost niet op, maar verdringt wel het aanwezige gas. Blijft het helium dan gewoon in de vloeistof zitten als gas? of gaat het helium er gewoon uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gas in vloeistof blazen

Dat bubbelt er ook weer uit. Het is namelijk een manier om mobiele fasen volledig te ontgassen alvorens ze aan een HPLC-aparaat te koppelen. Daar mag dus geen enkel gasbelletje in ontstaan.

Reageer