[scheikunde] Hoe vloeistoffen op alcoholgehalte rangschikk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Hoe vloeistoffen op alcoholgehalte rangschikk

Beste,

Wij krijgen voor een prakticum een aantal vloeistoffen met daarin een hoeveelheid alcohol.

Wij moeten deze rangschikken op basis van het percentage alcohol.

Wij hebben onlangs de redoxreacties gezien dus het heeft hier waarschijnlijk iets met te maken en met een kleurverandering is ons ook als tip gegeven.

Maar hierover heb ik alleen nog maar gevonden dat we ethanol met een oplossing aangezuurd kaliumpermanganaat moeten toevoegen maar hoe gaan we dan verder?

Door middel van reactiesnelheid of door een spanning te meten?

Alvast bedankt,

Thomas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hoe vloeistoffen op alcoholgehalte rangschikk

Men geeft je al de tip kleurverandering mee. Zou de mate van kleurverandering er iets mee te maken hebben?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Hoe vloeistoffen op alcoholgehalte rangschikk

Ok, dan zal er waarschijnlijk ook een kleursverschil zijn.

Maar ik vind hier gewoon nergens iets vinden hierover.

Ze gaf ons ook mee dat vroeger werd gebruikt door de rijkswachten om alcoholgebruik aan te tonen.

Weet iemand of dit dan deze reactie is?

Berichten: 107

Re: [scheikunde] Hoe vloeistoffen op alcoholgehalte rangschikk

blaaspijpjes reageerden voor zover ik weet vroeger mbv bichromaat in zuur milieu.

Is eenvoudig na te maken.

P.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Hoe vloeistoffen op alcoholgehalte rangschikk

Maar KMnO4 is geen K2Cr2O7.

Oxidatie in zuur milieu met MnO4- kwantitatief.

De mate van afname van de paarse kleur kan waarschijnlijk gebruikt worden voor het rangschikken.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Hoe vloeistoffen op alcoholgehalte rangschikk

Bij alcohol/water mengsels heb je volume - en gewichtspercentages. Welke hier uitgezocht moet worden is me niet duidelijk.

Overigens kan het natuurlijk ook met een soortelijkgewichtsmeter en een ijksetje of tabel ipv met chemische middelen.
LiA

Reageer