Springen naar inhoud

Stoom

• Log in om te kunnen reageren

forceback

forceback

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2009 - 23:06

weet iemand hoe ik het volume damp kan berekenen dat uit een condensaatvat verdamp in het vrije er wordt ongeveer 27 t/h condensaat dat 101°C is van afgevoerd dus aanvoer en afvoer is dezelfde (standgeregeld)

de aanvoer is wel condensaat van 2 bar

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2009 - 00:41

de stelregel 1 liter water geeft 1500 liter waterdamp, helpt dat je wat?

heb je 2 bar overdruk of absoluut? verzadigde of onverzadigde stoom?

27 t/h condensaat wat bedoel je hier mee? 27 ton per uur?

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

forceback

forceback

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 12:18

bedankt voor de snelle reactie

met 27 t/h bedoel ik dit vat is standgeregeld er gaat dus 27 t uit dus er gaat ook 27 t/h in

de aanvoer komt van een flashvat dat geregeld wordt op 2bar effectief ook dit vat is standgeregeld dus het teveel aan condensaat gaat naar drukloos vat waar de dampen in het vrije gaat en het condensaat gaat naar een andere verbruiker

mijn bedoeling was van het drukloos vat condensaat hiervan terug in het 2 bar vat te steken en dus een besparing te doen .Omdat iedere liter ongeveer 1500 keren aan volume winst geeft ,en dus ook een besparing aan 2 bar stoom .
Een temp daling zal hier wel optreden maar die is klein

maar moet de kosten baten berekenen of dit wel haalbaar is

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2009 - 15:07

dus als ik je goed begrijp heb je stoom op 2 bar van 120 graden C met een flow van 27000kg per uur dat je laat condenseren en verpompt naar een drukloos vat en de waterdamp van het gecondenseerde stoom wilt oppeppen en terug het proces naar 2 bar wil hebben.

nogal omslachtig idee en naar mijn schatting zo 1 2 3 niet echt rendabel voor een minimale energiewinst (ik denk zo dat je nog geen procent besparing er uit kan krijgen).

Onderschat de temperatuurdaling niet van de damp die je opvangt. als die 85-90 graden is dan zal dat hoog zijn. Als je al dat water gaat gebruiken om een te verhitten product alvast ga opwarmen van 20 naar 80 graden kan je veel meer energie besparen.

een platenwarmtewisselaar is daar bijvoorbeeld geschikt voor.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

forceback

forceback

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 15:39

@ArcherBarry sorry maar het is niet de damp dat ik wil terug steken maar een deel condensaat van het drukloosvat

het drukvat van 2 bar wordt ook nog eens op druk geregeld is hier een drukverlaging door te veel afname zal er 24 bar bijgespijst worden mits begrenzing natuurlijk

om deze bijspijzing te verminderen dacht ik hier ook een besparing zou krijgen omdat je door het toevoegen van condensaat een drukverhogng zou krijgen

nu gaat de damp van het drukloosvatgewoon de atmosfeer in

maar door jou suggestie over de warmtewissleaar is misschien ook een oplossing ga daar ook eens over na pijzen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures