Opgeloste zuurstof in water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Opgeloste zuurstof in water

Hallo,

Ik ben op zoek naar de afleiding van de formule van do, voor opgeloste zuurstof in water.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want loop al dagen te zoeken!

Berichten: 1.379

Re: Opgeloste zuurstof in water

Wat is de formule van do?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Opgeloste zuurstof in water

Even zoeken .......

DO is een afkorting van dissolved oxygen!

Een uitleg staat in wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Dissolved_oxygen

Hopelijk kan je hier iets mee??

Berichten: 129

Re: Opgeloste zuurstof in water

kijk ook eens bij het compendium voor milieuanalyse

Voor zuurstof: http://www.emis.vito.be/EMIS/Media/referen...C_III_A_008.pdf

Berichten: 2

Re: Opgeloste zuurstof in water

Ten eerste al bedankt voor de reacties. Maar ik ben specifiek op zoek naar de afleiding van onderstaande reacties naar de formule van DO!

De Bepaling van DO volgens Winkler-methode:

In alkalische middelen (KOH) reageert de opgeloste zuurstof kwantitatief met Mn(OH)2 (1).

In zuur midden stelt MnO2 kwantitatief dijood rij uit aanwezige overmaat jodide-oplossing (2). De nitrieten (NO2), aanwezig in het reactiemidden, worden vernietigd door natriumazide (NaN3) (3). Stoechiometrische titratie van het vrijgestelde dijood met natriumthiosulfaat (Na2S2O3) in aanwezigheid van zetmeel als indicator, geeft een maat voor de aanwezige zuurstof (4).

MnSO + 2 KOH → Mn(OH)2 + K2SO4 (1)

Mn(OH)2 + ½ O2 → MnO2 . H2O

MnO2 + 2 Kl + H2SO4 → MN(OH)2 + I2 + K2SO4 (2)

2 NaN3 + H2SO4 → 2 HN3 + Na2SO4

HN3 + HNO2 → N2 + N2O + H2O (3)

I2 + 2 Na2SO4 → 2 NaI + Na2S4O6 (4)

Via welke formules kan ik van de bovenstaande reacties aan de onderstaande formule te geraken??????!!!

DO = n . t . 8000/(v - 4)

Groeten...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Opgeloste zuurstof in water

Allereerst dit:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Het maakt je reactievergelijkingen een stuk leesbaarder. Dan zie je gelijk dat er een paar niet correct zijn... (1) en (4).

De reactievergelijkingen die je nodig hebt, bevatten O2, MnO2, I2 en S2O32-.

Enig idee waarom nitriet vernietigd wordt?

M.b.t. je formule: kun je aangeven wat er bedoeld wordt met n, t en v? Zo wordt het lastig om er iets over te zeggen. ;)

Berichten: 2

Re: Opgeloste zuurstof in water

Miss M schreef:
Via welke formules kan ik van de bovenstaande reacties aan de onderstaande formule te geraken??????!!!

DO = n . t . 8000/(v - 4)
Deze formule voor de berekening van DO is niet uitsluitend af te leiden uit de genoemde reactievergelijkingen.

De formule bevat variabelen die afkomstig zijn uit een bepalingsvoorschift, en de letters stellen volumes voor. Het getal 8000 heeft te maken met de gebruikte concentraties, de netto reactieverhouding en de omrekening naar mg/L. Ook het getal -4 is een volume, afkomstig uit bijzonderheden in het voorschrift.

Met deze achtergrondinfo moet je in staat zijn het pdfje waar Marina op wijst te doorgronden.

Als je jouw formule vergelijkt met die in de pdf, zal je het verschil zien: dat komt door verschillen tussen de diverse voorschriften! Uit welk voorschrift jouw formule komt, heb je niet vermeld. Die pdf van Emis-Vito is in elk geval betrouwbaar.

Reageer