[scheikunde] Vitamine C berekening.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Vitamine C berekening.

Voor onze PO hebben we een titratie gedaan, om het vitaminde C gehalte te bepalen in sinaasappelsap.

We hebben de proef dus al gedaan, maar nu moeten we nog berekenen hoeveel gram er nauw is opgelost in 100 ml. Dit lukt ons niet.

in de buret zat een 0,0100 M KIO3 oplossing, het verbruik bij de vers geperste sinaasappelsap was 10,07 en bij het sinaasappelsap uit pak was het 10,84

in de erlenmeyer zat een mengsel van 25 ml 0,1 M KI oplossing en 10 ml 1 M H2SO4 oplossing, en een scheutje zetmeeloplossing.

door de KIO3 oplossing in de buret treedt de volgende reactie op:

IO3- + 5I- + 6H+ --> 3I2 + 3H2O

het gevormde I2 reageert onmiddelijk met vitamine C:

C6H8O6 + I2 --> C6H6O6 + 2H+ + 2I-

met 1 reactie kan ik nog wel de hoeveelheid mol uitrekenen, en de hoeveelheid vitamine C in gram. maar dit zijn 2 reacties die plaatsvinden en ik heb geen idee hoe dat nou moet..

ik zou het erg fijn vinden als jullie me hier bij zouden kunnen helpen! :)

Groetjes aron

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vitamine C berekening.

Die reacties die je beschrijft vinden meteen plaats zodra een druppel jodaatoplossing het water raakt. Er wordt dus meteen jood gevormd en dat wordt meteen weer gereduceerd door het vitamine C.

Wat je dus uit die reacties uit dient te vogelen is hoeveel mol vitamine C nu netto reageert met 1 mol jodaat. Heb je dat, dan kun je uit het aantal mol jodaat meteen het aantal mol vit C halen.

Ik zal de reacties even samenvatten: uit 1 mol jodaat volgt 3 mol jood. 1 mol jood reageert met 1 mol vitamine C.

Reageer